Hej Om du har 4+4 datorer och vill skilja dem åt så är en router ett sätt. Då skapar du två subät och stoppar respektive datorer i respektive subnät. När du har två subnät så måste du ha en router imellan dom, det är liksom det som är vitsen. Exempel: "När du har två subnät så måste du ha en router imellan dom, det är liksom det som är vitsen." Routern ska sitta mellan dina två nät. Ska se om jag kan få till det: okaj jag fattar... Ett sätt är att använda två "bredbandsdelare" och använda brandväggsfunktionen så att PC5-8 inte kommer åt PC1-4. Hoppas att "bilden" går att läsa... okaj tackar... jag löser det nog med att installera en domän för företagets datorernätmask / subnet - ökad säkerhet?
Jag har ett nätver som ansluter 8st datorer med internet genom en router. 4a av datorerna finns i en lägenhet (kontoret) och de 4a andra finns i en annan lägenhet (hemmet).
Nu skulle jag vilja att de två lägenheterna inte ska kunna "se" varandra... för att öka säkerheten mot kontoret (typ mot nätverksvirus o sånt).
går det att lösa med nätmasker eller på något annat smart sätt?? och om man ska använda nätmasker hur ska de konfigureras??, vill helst slippa ha två nätverk.
heppSv: nätmask / subnet - ökad säkerhet
Subnät 1
IP: 192.168.0.0
Mask: 255.255.255.0
Subnät 2
IP: 192.168.1.0
Mask: 255.255.255.0
Men, det spelar ingen roll om du har 1 eller 2 eller 100 subnät, all (nåja, nästintill) trafik kommer att flyta genom alla subnätetn. För att uppnå det du vill så ska du installera en branvägg imellan då två näten.
Men du får nog börja med att definiera vad du egentligen menar med att de inte ska kunna "se" varandra.Sv: nätmask / subnet - ökad säkerhet
hmm det förstår jag inte riktigt var ska den andra routern sitta?.
Det jag vill är i princip att mitt nätverk skall fungera som två stycken nätverk, att man typ inte direkt ska kunna få kontakt med de andra 4a datorerna...
nu ser nätverket ut såhär
<code>
modem
|
bredbandsdelare
|
switch
|
----------------------------------------------------------------
| | | | | | | |
PC1 PC2 PC3 PC4 PC5 PC6 PC7 PC8
</code>
jag behöver inget superskydd utan bara typ att "barnen" inte ska komma in på kontorets nätverk...Sv: nätmask / subnet - ökad säkerhet
<code>
Modem
|
Bredbandsdelare
|
Subnät1 192.168.0.0
|
Router med 3 interface
| |
Subnät2, 192.168.1.0 Subnät2, 192.168.2.0
| |
Switch Switch
| |
---------------------------- --------------------------
| | | | | | | |
PC1 PC2 PC3 PC4 PC5 PC6 PC7 PC8
</code>Sv: nätmask / subnet - ökad säkerhet
någon som har något tips på mjukvara eller nått annat sätt som spärrar åtkomst till iaf ett windowsnätverk... tackarSv: nätmask / subnet - ökad säkerhet
<code>
modem
|
bredbandsdelare
|
switch
|
-------------------------------------
| | | | |
PC1 PC2 PC3 PC4 |
|
bredbandsdelare