Hej! Jag har 2 winxp pro datorer, ett kabel-modem och en 4-portars hub! du har väl två nätverkskort...!? 2 st nätverkskort i ena datorn. Så det är alltså ett måste att ha 2 nätverkskort? Då får jag väl ta o köpa ett :-)2 anslutningar?
Mitt problem är att jag på dator1 inte kan skapa mer än 1 anslutning, alltså när jag försöker skapa en ny anslutning så händer ingenting. Jag behöver 2 anslutningar så att jag kan ha en mot internet med dynamisk IP och en anslutning som jag kan ha mot dator2 med fast ip som t.ex. 192.168.1.1
Varför går inte detta, med gamla windows 98 var det mycket lättare att skapa en ny anslutning, nu startar bara en magga guider som inte fungerar.
Vad ska jag göra, tacksam för svar!
Ale ThoorSv: 2 anslutningar?
använd då winxp guiden brukar funka bra.
eller så sätter du på internetdelning för den anslutningen som är kopplat till modemet, de e samma sak.Sv: 2 anslutningar?
Kort 1 sätter du i bredbandet i och ställer in enligt ISP.
Kort 2 kör du på lanet med fast privat IP.
Sen om du vill surfa på data 2 så aktiverar du internetdelning.
Hubben sätter du mellan dator 1 & 2 (på det interna "lan" kortet på data 1) eller köper en korskopplad kabel så slipper du hubben.
Tänk på brandvägg och se över säkerhetsinställningar så att inte "stora stygga internet" kan komma åt LAN.
Obs för att kunna surfa ifrån data 2 så måste data 1 vara påslagen.Sv: 2 anslutningar?
Jag trodde hubben skulle fixa allt så jag slapp 2 nätverkskort...
Tack för svaren...
Ale Thoor