Funderar på att installera ett trådlöst lan hemma och funderar på hur det bra det funkar när man har betongbjälklag mellan våningarna i en villa. Någon som har erfarenhet av hur bra signalerna klarar av det när man har datorer på båda planen?? Tyvärr. Kör mellan 2 hus 70 meter ej fri sikt, ena huset är av trä med pansarglas, andra betong med säkerhetsglas. Ej yttre antenner, 1 sändare i fönstret andra inne i huset. Tackar och bockar för svaren. Blir till att testa och se hur det funkar . Kör hemma i villan samt ut till en fristående byggnad (kontoret). >Numera finns det grymma förstärkare som kan kopplas till antennen nu förstår jag inte vad du menar? Sven menar nog likandent som om alla pratar med vanlig samtalston så stör man inte grannen respektive grannen stör inte dig, Om du övergår till att konversera hemma med megafoner så hör inte grannens familj varandra längre med vanlig samtalston och får då också gå över till megafon. Räckvidd trådlöst
Sv: Räckvidd trådlöst
Däremot har jag feta betongväggar (3-4 dm breda) i min lägenhet. Det fungerade över förväntan faktiskt. Om min laptop är helt utom synhåll för accesspunkten så sjunker styrkan till ungefär 1/3.
Kanske kan ge lite hintar om hur det är mellan våningar. Det bästa du kan göra är nog att skaffa accesspunkter som stödjer roaming, är då ha en TP-kabel mellan våningarna.Sv: Räckvidd trådlöst
Kör D-links äldre AP 11mbit, har 30-50% mottagning, funkar kanon för vanlig surfning och små fileröverföringar, men tar en evighet att logga in på nätverket...
Dom nyare AP har ju säkert bättre teknik och snabbare överföring (upp till 54 om jag inte minns fel).
Skulle gissa att det kommer funka bra i en normalstor villa.Sv: Räckvidd trådlöst
Sv: Räckvidd trådlöst
Om du bara använder en accesspunkt som är korrekt placerad
så är det oftast inga problem.
Numera finns det grymma förstärkare som kan kopplas till antennen
och flyttas 15m från Accesspunkten för att öka prestandan...
Vad du än gör så kör ej Peer-to-Peer för det funkar om datorerna
står på varann...... ;)Sv: Räckvidd trådlöst
och flyttas 15m från Accesspunkten för att öka prestandan...
Den utvecklingen är inte bra, det kommer att bli kaos om man kör med lång räckvidd
i alla hemmiljöer. "Grymma" är väl att ta i , det räcker med 0.5 watt från Månen.Sv: Räckvidd trådlöst
om Accesspunkten inte klarar av att täcka ett villahus
ser jag inga problem i att koppla in en spridare som
t.ex. täcker övervåningen??
klart att man ska anpassa antennens uteffekt efter
hur mycket man behöver, men varför ska man ej använda
denna teknik??
på samma sätt som man kopplar in en hub för att fördubble TP
kabelns sträcka...Sv: Räckvidd trådlöst
Vilket kaos. Ingen hör ingen utan bara ett stort (mycket stort) oväsen.
Hoppas liknelsen gick fram.