Tja, För att uppfylla alla "önskningar" krävs en mer avancerad router (går t.ex. att lösa med en Linux-dator). Om du däremot nöjer dej med att inte kunna komma åt de andra datorerna från FTP-servern kan du klara dej med en "bredbandsrouter". Tackar, det är väldigt likt de andra förslag jag har fått från annat håll. Jag ska införskaffa lite hårdvara och börja röja i detta under julledigheten. Söker förslag på nätverkskonfiguration
Har lite strul med mitt nätverk hemma, det fungerar inte bra som det är nu. Jag har BoStream, vilket är helt ok, med två IP-adresser. Jag har totalt fyra datorer, två som är igång jämt, en FTP-server (som bör ha fast IP för enklast åtkomst utifrån?) och min huvuddator. Utöver det en bärbar och en testdator som bara är igång ibland. Idag är BoStream-modemet kopplat till en switch och min huvuddator och FTP-server sitter anslutna till switchen med fasta IP:s. De andra datorerna är inte i nätverket idag.
Det jag vill åstadkomma är följande :
* Domän ej ett krav. Vill helst inte ha det eftersom det brukar innebära en massa administration.
* Alla fyra datorerna ska vara i nätverket och kunna dela filer, självklart.
* Alla maskiner ska komma åt internet.
* FTP-servern bör ha egen fast IP-utåt för enkelhetens skull?
* Helst vill jag kunna köra Remote Desktop Connection mot min huvuddator. Kräver egen IP?
Problem :
* Bärbara datorn används när jag jobbar hos kunder och den är idag medlem i en domän hos en kund. Jag kan alltså inte fritt ändra nätverksinställningar på denna utan att sabba det för mig nästa gång jag kommer till kunden. Det är alltså viktigt att dessa inställningar kan ligga kvar.
Hur bör jag konfigurera mitt nätverk? Jag är beredd att köpa den hårdvara/mjukvara som krävs, t ex en router. Ska jag satsa på att sätta upp en domän hemma som heter likadant som kundens domän för att slippa ändra den bärbara datorns inställningar mellan uppdragen? Ska jag dela Internet med hjälp av en Router eller genom XP:s Internet delning, eller kanske genom att installera en proxy server (har för mig att den kan användas för internetdelning)?
På alla maskiner utom testdatorn kör jag WinXP Pro, på testdatorn kommer jag att köra alla MS operativsystem (med hjälp av Ghost) så småningom. Det är bra om mjukvaran som behövs för att lösa mina problem finns i MSDN Universal Subscription eftersom jag nyligen har beställt en sådan. Dock inte ett krav...
Uppskattar alla synpunkter i denna fråga...Sv: Söker förslag på nätverkskonfiguration
Anslut ADSL-modemet, FTP-servern och WAN-porten på "bredbandsroutern" till switchen (detta innebär att ftp-servern inte skyddas av "bredbandsrouterns" brandvägg). FTP-servern och "bredbandsroutern" får varsin vit ip-adress. Koppla de andra datorerna till LAN-anslutningarna på "bredbandsroutern". Alla datorer utom FTP-server kommer nu komma åt varandra utan problem, och om du öppna lite utgående portar på "bredbandsroutern" så kan du även komma åt SMB/Windows fildelning på FTP-servern (men du kommer inte åt de andra från FTP-servern). Använd sedan portforwarding för att ansluta med Remote Desktop till din "huvuddator".
/JohanSv: Söker förslag på nätverkskonfiguration
/Per