Hej, Nu har jag aldrig använt Telias ADSL, så jag chansar. Vad jag har förstått efter att ha läst lite på Google så kör Telia inte med PPPo*, utan du ska ställa in ditt modem som Bridge. Tack för ditt svar Rickard.Problem med Telia ADSL och CNet USB ADSL-modem
Jag har problem med att få igång ett CNet USB ADSL-modem tillsammans med Telia ADSL. Problemet är att man får en massa frågor när man installerar drivrutinen som jag inte vet vad jag ska svara på. Personen som äger modemet hittar inga papper som beskriver detta och butiken som har levererat modemet har ingen aning om hur det ska ställas in heller eftersom de inte har några papper kvar (!). Lysande...Telia har inga uppgifter om hur modemet ska ställas in heller...
Hur som helst, jag har hittat följande PDF på nätet som visar den guide som man får gå igenom när drivrutinen installeras, men de värden som anges i PDF:en fungerade inte för oss. Det kan bero på att det inte är samma modell av modemet. Tyvärr har jag inte modellbeteckningen tillgänglig nu men jag återkommer med den när jag har fått den.
http://www.etcnordic.se/manualer/adsl/CNet%20800AE%20SvenskInstallation.pdf
Följande parametrar ska sättas i installationen:
<info>
Driver type :
* RFC 1483 (Default)
* PPPoA
* PPPoE
Två textboxar :
VPI : Default 8
VCI : Default 35
Framing type :
* LLC (Default)
* VCMUX/Null
Node:
* Bridged
* Routed
</info>
Någon som vet vilka inställningar som ska användas? Sv: Problem med Telia ADSL och CNet USB ADSL-modem
Fungerar det inte så återkom gärna med vilket av telias ADSL-abbonemang ni har.Sv: Problem med Telia ADSL och CNet USB ADSL-modem
Då ska jag alltså välja RFC1483 samt Bridged. Återstår då VPI/VCI samt LLC/VCMUX...har kontaktat Telia igen. Detta är ju faktiskt inställningar som är specifika för deras ADSL så det borde de ju veta.
Modellbeteckningen på modemet är f ö : CNAD800-RE