Någon som vet om man kan ändra datorns mac adress mha någon mjukvara? Ska försöka svara så vitt jag vet: svar på frågan: Fråga: Någon som vet om man kan ändra datorns mac adress mha någon mjukvara? <b>Någon som vet om man kan ändra datorns mac adress mha någon mjukvara?</b> <b>switchen bryr sig inte om vad du har för MAC-adress..</b> Gamla tokenring kort kunde man byta macaddress på hejvilt.. Trevligt, men inte så smart eftersom det finns en hel del både säkerhets tänkande och funktioner i nätverk som faktiskt använder din macaddress. Behövs ingen mjukvara om du kör med tex Windows XP.Ändring av MAC-adressen
Finns det något litet smidigt program som presenterar datorns IP samt Mac adress?
Om jag sätter i 3 nätverkskort i datorn och sedan byter nätverkskabeln mellan dem har ja då 3 olika mac adresser beroend vilket nätverkskort jag kör min uppkoppling på?
Oavsett vilket nätverkskort jag använder sitter kabeln i samma switch hur påverkar den min mac adress? Har switchen en egen mac som den visar?
Vet att detta kanske inte var rätt forum för denna fråga men hittade ingen som passede och brukar få hjälp med C# relaterade frågor här så jag tänkte försöka.
MVH Henrik LSv: Ändring av MAC-adressen
<b>Någon som vet om man kan ändra datorns mac adress mha någon mjukvara?</b>
Inte vad jag vet eftersom mac adressen sitter "inbränd" på kortet och är unik för varje NIC, <b>datorn har alltså ingen mac adress utan varje nätverkskort har det.</b>
<b>Finns det något litet smidigt program som presenterar datorns IP samt Mac adress?</b>
Öppna en kommmandotolk och skriv: ipconfig /all så ser du mac adressen under "fysisk adress" för varje NIC. (Du kan även kolla macadressen på en annan dators NIC i nätverket om du skriver: nbtstat -a datornamn)
<b>Om jag sätter i 3 nätverkskort i datorn och sedan byter nätverkskabeln mellan dem har ja då 3 olika mac adresser beroend vilket nätverkskort jag kör min uppkoppling på?</b>
Se fråga 1.
<b>Oavsett vilket nätverkskort jag använder sitter kabeln i samma switch hur påverkar den min mac adress?</b>
Förstår inte riktigt vad du menar.
/ErikSv: Ändring av MAC-adressen
Oavsett vilket nätverkskort jag använder sitter kabeln i samma switch hur påverkar den min mac adress?
- - - - - - -
samma gäller här som fråga 1.
varje kort har en egen MAC adress och det kan du inte komma ifrån
genom att använda en switch och byta kabeln mellan korten.
switchen bryr sig inte om vad du har för MAC-adress..
//MarkusSv: Ändring av MAC-adressen
--
Svar: Det finns program som gör att du kan spoofa din MAC adress. Du kan dock INTE ändra det som är hårdkodat in på ditt nic. Alltså bara ändra i mjukvaran med andra ord.
Ett bra sådan progg är SMAC http://www.klcconsulting.net/smac/ tyvärr har det gått från freeware. Tyvärr kan jag inte dela med mig av deras freeware version eftersom det strider mot deras licens regler. Men du borde kunna söka runt och få tag på det.
Fråga:Finns det något litet smidigt program som presenterar datorns IP samt Mac adress?
--
Svar: Se ErikB®:s inlägg
Fråga: Om jag sätter i 3 nätverkskort i datorn och sedan byter nätverkskabeln mellan dem har ja då 3 olika mac adresser beroend vilket nätverkskort jag kör min uppkoppling på?
--
Svar: Du får en annorlunda adress beroende på vilket kort du väljer ja. Men detta är bara inom ditt lokala nät. Troligen använder du ett modem av något slag som sedan tar sin egen mac adress ut på Internet.
Fråga: Oavsett vilket nätverkskort jag använder sitter kabeln i samma switch hur påverkar den min mac adress? Har switchen en egen mac som den visar?
--
Svar: Om det är en router och inte en switch har den en egen mac adress. I övrigt påverkas den inte av vad dina klienter har för mac adress.
En kul finess man kan göra med en del switchar är dock att skicka en massa mac adresser till den eftersom den lagrar dem i en buffer som sedan blir full. Detta har dock inget med din fråga att göra.Sv: Ändring av MAC-adressen
Jag har läst att det ska finnas speciella nätverkskort där man kan byta MAC-adress, men jag känner tyvärr inte till något sådant kort...
/JohanSv: Ändring av MAC-adressen
Jo, switchen "känner" vilken MAC-adress som finns på varje port och använder denna information för att skicka trafiken till rätt port.
/JohanSv: Ändring av MAC-adressen
Switchar som nämndes här innan funkar på precis det sättet att dom vet vilka macar som sitter på vilka portar och styr paketen på så sätt för att minska lasten.
Dessutom är det inte användbart i ethernet världen iallafall så det var mest kuriosa.
Antar att du frågar eftersom du har en internetuppkoppling som kräver att du kör från samma utan att stänga av modemet emellan. det löser du lättast med en router istället.
Jag har faktiskt för mej att jag sätt routrar som man kan välja vilken mac man ska presentera ut i nätet.
Om man nödvändigtvis vill hålla på att fuska med sånt.
Mvh
RickardSv: Ändring av MAC-adressen
INGET FÖR FOLK SOM INTE HAR HALVKOLL IAF.
Finns i registret.
Kolla på:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Network\{4d36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Där är alla kort listade, så leta effter den med samma namn som du kallar kortet under Näteverksinstälningar (typ "Ansluting till lokalt nätverk 2") Kolla efter "Media Sub type och kom ihåg nummret.
Gå sen till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4d36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
och till katalogen med samma nummer som du hittade tidigare.
Gå till nyckeln "NetwokAdress och skriv in det du vill ha. (utan några kolon) OBS du kan inte riktigt bara hitta på vad som helt, vissa funkar inte. Men att bara ändra på några av de sista brukar funka. Endast hexadicimala tal förstås.
Fattade du inte riktigt, och undrar vad register är etc bör du INTE prova detta då man kan göra saker riktigt jobbiga om man pillar på fel ställen.