Hej! Så här har jag det om det kan vara till nån hjälp. Telia.com Win XP home Kom på en sak till under Kontrollpanelen - Nätverk När Vi ändå är inne på ämnet , Jag måste stänga av EZ firewall varje gång Ja, det liknar mina inställningar på ett cirka, men just konfigurationen verkar inte vara något fel med. Som sagt allt fungerar bra förutom det att klienten inte kommer ut på nätet. Verkar vara något på Servern som hindrar, eller någon svåråtkomligare inställning som jag inte känner till. >Du kanske redan har råkat neka den åtkomst? Har dessvärre inte EZ Firewall, så där kan jag inte hjälpa till. :-(Problem med Internetdelning
Jag har två datorer med WinXP som delar på en internetanslutning. Detta har fungerat perfekt under en längre tid, men helt plötsligt så fungerade inte internet på klienten. Det lokala nätverket fungerar, klienten blir tilldelad en ip-adress, under Nätverksanslutningar på klienten finns en aslutning till det lokala nätverket och en till Internet. Kan absolut inte förstå varför det slutade att fungera. Har gått igenom alla inställningar om och om igen och allt verkar vara korrekt, men jag misstänker ändå att något är fel med inställningarna på servern.
Lite info…
-Servern-
Internetanslutningen:
Inga speciella inställningar, blir tilldelad en ip-adress, är delad och allt funkar.
Lokala nätverket:
Manuellt konfigurerad med ip (192.168.0.1)
-Klienten-
Blir tilldelad en ip på 192.168.0.2
Datorerna kan pinga varandra, det enda problemet är att klienten inte kommer ut på nätet. Det finns ingen brandvägg eller något liknande.
Jag vet inte riktigt vad min fråga är, men är det någon som har några förslag om vad jag kan göra så vore det trevligt.
MvhSv: Problem med Internetdelning
Kort 1 . Som går till Modemet IP Auto DNS Auto
Kort 2 Som går till Klienten 192.168.0.1 255.255.255.0
Klienten IP Auto DNS Auto.
Sen har det hänt att jag fått köra Guiden Hemmanätverk på Klienten en gång till.Sv: Problem med Internetdelning
Jag har File and Printer Sharing på båda maskinerna.Sv: Problem med Internetdelning
min Klient (Sambo :-) vill komma ut på Internet. Måste det vara så ?
Har jag missat nån inställning ?Sv: Problem med Internetdelning
En liten fundering... Det enda som jag inte förstår är att det på Klienten är angivet under "Anslutnigsspecifika DNS-Suffix" "mshome.net", kan det göra någon skillnad kanske? Och hur ändrar man i sådana fall det?
I din brandvägg borde du kunna tillåta att ip-adressen från klienten ska få åtkomst till Internet. Du kanske redan har råkat neka den åtkomst?Sv: Problem med Internetdelning
Mycket möjligt jag skulle vilja ta bort allt som EZ firewall lärt sig och starta
om från början utan att behöva ominstallera.
<code>
'Just nu har jag 92776 Blocked
' 6857 high -rated
' 31 inbound
' 31 outbound
</code>
Pelle !
Det retar mig till förbannelse att jag måste använda codeköret(ovan) för att designa
mina svar och inlägg som jag vill. Avd. "kräkas"
Det retar mig till vansinne att du lägger in en massa tomma rader efter "/code"Sv: Problem med Internetdelning
Jag har nu kommit på en lösning på mitt problem, om dock en oerhört omständig sådan. För att klienten ska få åtomst till internet måste jag på Servern avinstallera båda nätverkskorten, starta om, installera dem på nytt och köra guiden konfigurera nätverk. Misstänker att det finns en bättre lösning på detta... Vet dock inte vad som är orsaken.
Någon som har något lämpligt förslag???
Mvh