Hej! Varna inte för kombinationen, varna för d 604 i allmänhet! :) Jo men då är jag ute på hal is.. Jag har många 604 som funkar jättebra. Om dom hänger sig så kan jag inte direkt säga varför. Kan vara produkten, kan vara vad den används till, eller andra omständigheter. Jag förstår inte vad alla som klagar på Dlink 604 klagar på, såvida det inte är som det här problemet, alltså riktiga fel. Äsch. Det är en superfin liten potent maskin för dom pengarna. Problemen med 604 och ComHem beror på DHCP klienten i DLink routern. Comhem har en lease-tid på 2 timmar för ip-numret man får, detta betyder att efter halva tiden så ska DHCP klienten (oavsett om det är en router eller windows i sig) göra en DCHP Renew request. Detta ska ej påverka den sessionen man har gentemot ComHem och gör det ej om man har modemet kopplat mot en dator direkt och låter Windows vara DHCP klient. Jag gjorde ett litet trix, efter att ha ställt in routern som den ska vara så ställde jag den i DMZ, sen tillbaka igen. Efter det så fungerade allt perfekt, och jag har ComHem. Men ComHem har ju lite egna lösningar på allt. Fick reda på att KÖR MAN PÅ ETT SiS nätverkskort så kan man få samma mac-adress som någon annan. Då slumpar deras dator fram vilken hastighet på Internet man ska ha. Jag felanmälde det i september 2003 och de kom på detta i april i år, så de jobbar inte så jättefort ;). Comhem, Telia eller annan ISP tillsammans med en Di-604 är inga problem. Konfigurera den rätt så fungerardet fint! Mitt tips är att köra en RESET på DI-604:an och sedan köra vidare. Många pillar med inställningarna.Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Tänkte bara dela med mig av infon. Om ni har problem med att eran Dlink router 604 "hänger sig", ni måste starta om den en massa gånger innan ni kommer ut på nätet kan jag berätta att två kunder till mej haft samma bekymmer sen en tid tillbaka.
Detta har Com Hem bekräftat beror på att den routern av någon anledning inte är helt kompatibel med Com Hems utrustning. Varken dom eller Dlink har hittills lyckats lösa problemet och ComHem uppmanade mig att välja en annan modell till kunderna.
Alla Dlinks andra produkter ska fungera även om jag skulle vara försiktig med 614. (Samma fast med trådlös anslutning också)
Detta gäller enbart 604 och ComHem tillsammans.
Mvh
RickardSv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Sv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Kombinationen är bekräftad och ringer du dlink eller com hem och frågar dom riktigt irriterat så erkänner dom. Därför varnar jag för det.
Mvh
RickardSv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Jag har aldrig haft några problem överhuvudtaget, och jag är knappast en nätverks-, router- eller internet-expert. Då har jag ändå gjort ett tiotal virtual servergrejer, en dyn-dns-koppling, några uppdateringar av firmware, och ställt in loggfiler.
Är det när man sysslar med filter, smnp eller routing som det blir dåligt, eller vad?Sv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Många företag och också privatpersoner tror dock
1. Att en brandvägg skyddar mot allt.
2. Att en bredbandsrouter för 400 spänn klarar att routa 10Mbit med massor av brandväggs regler.
3. Att det alltid är den lilla lådan som är boven och startar om den så fort nånting inte funkar. Det funkar ju oftast eftersom den väcker alla andra saker i sin omgivning när den kommer igång igen.
Om vi tar problemet att d-linken hänger sig, som är en allmän uppfattning bland tyckare, så är det i väldigt många fall som jag varit med om nätverkskortet i datorn som somnar. Stänger man av energi spar funktionen så funkar det fint.
Naturligtvis hjälper det att starta om D-linken också eftersom den då linkar kortet när den bootat färdigt varpå datorn "nollställer" nätverkskortet igen.
Försöker bara förmedla ett äkta problem med burken vilket kan vara bra både för dlinks rykte och den ursinniga användaren. Det behöver inte vara dlink som gjort fel i det här fallet. Kan lika gärna vara Com Hems utrustning som beter sig mysko.
//RickardSv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Vad som händer när 604 routern försöker göra en DHCP Renew är att något går fel och man tappar sessionen och det görs en DHCP Discover istället vilket medför att man blir utloggad :-(.
Jag har varit i kontakt med både DLink och ComHem och DLink skyller på att ComHem ej följt standarden när det gäller DHCP, men då alla andra routrar samt DLinks övriga routrar fungerar så köper jag det ej. Slutsatsen är att DLink inte tänker lyfta ett finger för att fixa till problemet med 604 och vägrar att låta mig få pengarna tillbaka.
Alltså, DLink tjänar pengar på att sälja en billig router men vägrar erkänna att den inte fungerar korrekt, missförstå mig dock inte, det är en bra router för dom pengarna men jag tycker ändå att DLink borde fixa till problemen med DHCP Klienten.
/Markus (kommer ej att köpa något från DLink igen)Sv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Sv: Tips: ComHem och Dlink-604 fungerar inte bra ihop.
Däremot är kanske inte Comhems eller Dlink support någon hjälp. De är urkassa. Kör med felaktig information.