Kan man använda ytterligare en trådlös router (3com 11g) som accesspunkt för att utöka räckvidden i ett trådlöst nätverk? Anledningen är att jag redan har två stycken likadana routers och vill koppla den ena som täcker bostaden till mitt adsl-modem, samt den andra att till att täcka upp garaget med hobbyrum och loft i samma nätverk. Den funktionen du är ute efter kallas för roaming. Och om jag inte minns helt fel så stödjer 3Coms Officeconnect-serie inte roaming. Men det bör gå att slå upp i manualen. Jag tror inte heller att de produkterna stödjer roaming, men behöver du det? Om du sätter upp en AP till kommer detta uppträda som ett separat trådlöst nätverk, datorn kommer inte att automatiskt välja den AP med bäst mottagning alltså (om nu inte drivrutinen till nätverkskortet fixar det). Om vi vänder på det. Jag har ca fem datorer med trådlöst nätverkskort (samt ett par med kabel), två 3com routers (fyra platser för kabel samt > 200 trådlösa) och ett adsl-modem. Räckvidden på routern som är kopplad till adsl-modemet är inte tillräcklig för att kunna använda ett par datorer där jag vill så jag behöver utöka räckvidden - helst med min extra router om det går. Hur gör jag det enklast-billigas-smidigast? Flyttar du datorerna mellan de olika platserna? Om inte så är det bara att plugga in och köra. Om du flyttar datorerna kan det hända att du manuellt behöver konfigurera om vilket nätverk som ska användas. Förmodligen kommer samma datorer alltid att tillhöra "samma" nätverk men hur går det med ADSL:et som ligger på en av routrarna? Kommer jag åt nätet via båda routrarna då? Det känns som det blir två separata nätverk - eller tänker jag fel? JohanD lösning kommer att fungera finfint, under förutsättning att du inte flyttar datorerna mellan de två WLANen, precis som JohanD säger. OK, då förstår jag lite mer, men finns det någon möjlighet att göra detta trådlöst och slippa dra en kabel mellan switchportarna på respektive router? > <b>OK, då förstår jag lite mer</b> He he... Det gick åt ett inlägg för att svara och ytterligare sex för att få mig att fatta. Tack för hjälpen. Nu är jag väldigt osäker, bara något jag har för mig att jag har läst... Jag har en 3Com Officeconnect Access Punkt någonting, ej med "bredbandsrouter" alltså, så det kanske inte ens är samma. I vilket fall tror jag att den kan agera "brygga", då skulle du alltså kunna lösa det med ytterligare en enhet. Den tredje enheten ansluter alltså enhet nr2 trådlöst till nr1. Humm, jag får läsa på lite om både min egen och annan hårdvara, så kanske jag återkommer med någon ny idé snart.Utöka trådlöst nätverk
Sv: Utöka trådlöst nätverk
/JohanSv: Utöka trådlöst nätverk
Du kommer att ha 1 fysiskt nätverk. Du kommer att ha 1 IP-nät. Du kommer att ha 2 WLAN. Inga problem. Koppla din första 3Com NAT-router till ditt ADSL och aktivera ditt WLAN. Koppla upp de klienter som ska tillhöra den och se så att allt fungerar. Använder du DHCP eller fasta IP? Om du använder DHCP använder du DHCP-servern i din 3Com NAT-router eller någon annan? I vilket fall som helst så se till att DHCP fungerar om du nu använder det.
Dra en kabel från en av switchportarna i din första 3Com NAT-router till en av switchportarna i din andra 3Com NAT-router. Konfigurera inte NAT på denna. Konfingurera inte DHCP på denna. Du ska alltså inte använda den som en NAT-router utan som en ren access punkt. Konfigurera nu upp ditt WLAN nr2 och anslut dina andra klienter. Nu ska detfungera som du villSv: Utöka trådlöst nätverk
Bra!
> <b>men finns det någon möjlighet att göra detta trådlös</b>
Isåfall skulle båda NAT-routrarna tillhöra samma WLAN, vilket innebär att de skulle behöva stöd för roaming, vilket både jag och JohanD inte tror att dina 3Com har.Sv: Utöka trådlöst nätverk
Tack!