Försöker spärra vissa datorer med routern så dom inte surfar så mycket, (Gäller tonårs barn). När jag har satt in att ett visst IPnummer skall ha åtkommst mellan 2 klockslag så funkar det inte. Har satt in tiden vi har här så det är det inte. Har startat om både datorerna och routern utan resultat. En gång spärrade den för utkommst på internet, fast det var en annan dator. inte den jag hade tänkt. Har det något med DHCP att göra. Har Telia ADSL. Jag vet, men när det uppgår till ca 40 timmar på helgen så får dom ta konsekvenserna Ja delvis, eftersom DHCP tilldelas dynamiskt vet man inte riktigt vilken dator som har vilken ip-adress... förutsatt att de är nere emellanåt givetvis. Är de däremot konstant online, borde inte ip-adressen bytas.D-Link 604
Sv: D-Link 604
Sv: D-Link 604
Jag tror dock att D-linken tillåter att man statiskt tilldelar ip-adresser mot en MAC-adress i sitt egna nätverk, på det sättet kan du garantera att en specifik dator har samma ip-adress alltid i ditt egna lilla nät. Och då borde också den inställning om förbjuden internetaccess alltid gälla rätt dator.
D-linken är default inställd att sköta ip-adress tilldelningen dynamiskt.
För att få fram MAC-adressen för en dator, kör "ipconfig /all" i ett kommando fönster. Du får även upp den aktuella ip-adressen för datorn.
Lycka till
Jag har probs med mina syskon, skulle vilja att de lämna min dator helt ifred, den har alltid en tendens att strula/krascha efter att de varit på den. Ändå betyggar de sin oskuld varje gång *suck*