Jag har precis skaffat mig ett IP-telfoniabbonemang hos digisip. Jag har nu införskaffat mig en VoIP Gateway fråm D-Link.IP-telefoni och eget nätverk
Tanken är att jag ska sakffa mig även en sip-box eller vad de nu kallas så jag kan koppla in vanlig telefonutrustning också. det jag funderar är hur man ska koppla in den om man har ett eget litet lokalt nätverk också.
I instruktionerna står det att boxen ska ligga före eventuella bredbandsdelare (en sån har jag, Netgear WGR 614) för att den ska ha en publik IP-adress.
Digisip supportar tyvärr inte om man har en bredbandsdelare framför, och de har inte fått ordning på sina hjälpsidor som hanterar den biten.
Är det nån som har nåt tips om hur man ska göra samt vilken av Cisco ATA-186 och D-Link DVG-1120S som passar bäst för det ändamålet?
[Edit] Det blev D-Linjen[/Edit]
/Per-ErikSv: IP-telefoni och eget nätverk, hur kopplar man?
Frågan är nu hur jag sak konfigurera min VoIP gateway och Bredbandsdelare (Netgear).
Jag är inte direkt kunnig på några mer avancerade nätverk så jag frågar här innan jag sätter mig till att börja testa.
Jag måste sätta VoIp:n före bredbandsdelaren, annars fungerar inte iptelefonin som den ska (Eller rättare sagt garanterar inte leverantören funktion)
I VoIp:n så finns det inställningar för DHCP, Routing och NAT mm
Min tanke var att jag skulle ställa in den för DHCP och sen ställa in min BD (Bredbandsdelar) delare till att den tar en dynamisk ip-adress från VoIp. Sen delar DB ut ett eget DHCP med ett annat subnät.
Är det rätt väg eller sak jag göra på nåt annat sätt?
(Jag har en fast IP-adress från min ISP)
/Per-Erik