Är denna en bra kabel utomhus? Att det är en STP-kabel är ju bara bra... då är den ju något mer skyddad än vad en UTP är... och man skall ju kunna ha upp emot 75m-90m långa kablar... så det funkar nog bara bra. mm jo PVC-rör vad en sak jag tänkte på men inte det andra, tackar så mycket ..skulle det inte vara enklare att slänga upp ett WLAN nätverk istället? Tänk på risken med åska. När du gräver ner kabeln finns det alltid risk för överslag vid åsknedslag i närheten. Anslut billiga enheter i ändarna om du inte kan skaffa riktigt bra åskskydd (vet inte hur bra det finns för nätverk). Jo WLAN var åxå en tanke men dom vet inte riktigt om dom ska lägga ut det eftersom två access enheter kostar ju ca 750 kr st medan kabel blir mycket billigare. <b>Jo WLAN var åxå en tanke men dom vet inte riktigt om dom ska lägga ut det eftersom två access enheter kostar ju ca 750 kr st medan kabel blir mycket billigare.</b> kablen för 50 meter kostar 350 kr, rör har dom redan och maskiner. Tänk på att om du köper en 108mbit WLAN så betyder att att du får 54mbit upp och 54mbit ner, där förlorar du hastighet. Jag har iafl kört med kabel. Max längd mellan 2 datorer är 100m. Farsan har företaget i en industribyggnad 50m från huset och där mellan går TP kabel.TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Hur lång ska man gräva ner den mellan två hus
Patchkabel FTP 50,0 m
CAT,5 10/100 Mbps Skärmad Grå
Twisted Pair kablage FTP med monterad RJ45 kontakt.
Skärmad.
Kategori 5 kabel för 10 el. 100 Mbps.
Helgjutna kontakter.
Längd: 50,0m
Färg: grå Sv: TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Men... det uppstår alltid problem när man ska lägga ner något i marken, det är en massa lagar och förordningar som man egentligen måste följa. Men bryr man sig inte om dessa så kan jag tipsa om följande:
* Du bör lägga ner ett pvc-rör i vilket du drar kabeln. Detta skyddar ifall någon senare kommer och gräver just där din kabel ligger. Om du inte vill lägga ner pengar på ett pvc-rör så markera kabeln med ett färgglatt plastband eller brädor istället(som man gjorde innan pvc-rörens tid)
* Hur djupt du bör gå beror dels på var i landet du bor. Uppe i norr (där jag kommer från) la vi telefonkablarna på minst 80cm djup. (vet dock inte om det var en föreskrift eller en rekommendation... jag bara sommarjobbade på Televerket/Telia)
Tänk dock på att jorden(marken) rör på sig, speciellt på våren, och att påverkan av ytskiktet (t ex att en lastbil kör över kabelgraven) kan skada kabeln om den ligger för grunt.
* Förvissa dig om att inga stenar ligger under kabeln/röret. Stenar har en förmåga att "flyta" upp genom marken.
Bästa sättet är dock att ta reda på vilka förordningar som gäller för just ditt område. Kontakta t ex byggnadsnämnden i din kommun eller om du känner någon televerkare eller kraftbyggare.Sv: TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Sv: TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
/JohanSv: TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Få se vad dom bestämer sigSv: TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Vad kostar det att gräva kabel då? Det kostar snabbt betydligt mer än 1500 kr om man inte gör det själv manuellt och inte värderar sin tid till något.
/JohanSv: TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Sv:TP kabel utomhus i ca 50 meter långt
Gå alldeles utmärkt - den ligger c:a30cm under marken i vanligt plaströr.
I militären använde vi samma metod mellan vissa siter men då direkt på marken. Kylan
stör inte kablarna nåt men de kan frysa fast och vara jävligt tjuriga att få upp igen.. ;-)