Har ett hemmanätverk(2 användare) 2 nätverkskort. Du behöver något som i dagligt tal kallas för "bredbandsrouter". D-Link är stora på detta området. Hurvida de är bra eller inte vet jag inte då jag inte har testat någon. D-link är mycket bra och stabila. En rekommendation kan vara att du återställer routern till fabriksinställningar, eftersom de testar den och återställer inte den sen, vilket kan leda till frustration vid installation. Och den vanligaste är (så vitt jag förstått) D-Link 604. Personligen har jag inte haft några problem med den, men den har fått ganska mycket kritik från andra. Eftersom jag knappast är någon nätverksexpert antar jag att det är något som e kasst med den som jag inte fått uppleva. > <b>Hurvida de är bra eller inte vet jag inte då jag inte har testat någon.</b> > <b>Funkar inte efter XP (SP2) nu skall jag ut och köpa !</b> > <b>Jag har en DI-604 och har aldrig haft problem med den.</b> Det blev en DI 604 a 399:- >> <b>Microsoft erbjuder gratis support för användare med SP2-problem.</b> Har nu installerat min D Link 604. Kör med dhcp (dynamisk ip-adress) Tack då kan jag detta .Nu får det vara Nok !
Funkar inte efter XP (SP2) nu skall jag ut och köpa ! Vad ?
D-Link , Router ? detta är en gråzon för mig.Sv: Nu får det vara Nok !
/JohanSv: Nu får det vara Nok !
på deras hemsida http://www.dlink.se finner du dessutom gratis mycket bra manualer.Sv: Nu får det vara Nok !
Sv: Nu får det vara Nok !
Jag infliker med att IMHO så är D-Link skräp. Netgear och 3Com känns som betydligt bättre val för ungefär samma pengar.Sv: Nu får det vara Nok !
Exakt vad är det som inte fungerar? Internetdelningen? Till 99% så är det du som inte har konfigurerat dina saker rätt.
Microsoft erbjuder gratis support för användare med SP2-problem.Sv: Nu får det vara Nok !
Just DI-604 finns i flera versioner. Jag har den första och det är riktigt skräp. Ibland behöver den startas om 10 ggr/dag. I synnerhet på sommaren när det är varmt.Sv: Nu får det vara Nok !
>Microsoft erbjuder gratis support för användare med SP2-problem.
Djä.. bullskit , finns det nån som fått tag i dom och isåfall har du fått vettig support ???Sv: Nu får det vara Nok !
> <b>Djä.. bullskit ,</b>
Nej, det är inget bullshit, det är alldeles sant.
> <b>finns det nån som fått tag i dom och isåfall har du fått vettig support ???</b>
Just angående WinXP SP2 har jag inte haft någon anledning att kontakta Microsoft Support, men jag har just nu ett ärende liggande hos Microsoft rörande NTDSUTIL vilket resulterar i en KB artikel + åtgärdat problem i Win2003 SP1. Alldeles gratis.
Rörande Win2000 så har jag varit med och rapporterat ett problem med DNS-klienten vilket också resulterade i en KB-artikel och en hotfix. Också det alldeles gratis.Sv: Nu får det vara Nok !
Fungerade klockrent direkt.Nu kan min sambo och jag gå ut på nätet
helt oberoende av om min dator är igång eller ej. Elementärt tycker Ni :-)
Envisades med att köra två nätverkskort men den här lösningen är det klart som gäller.
Nu okunskapsfråga.Jag stängde av XP(Sp2) brandväggen och inbillar mig att jag
har brandvägg genom routern.Jag har valt att få mig tilldelad TCP/IP adress automatiskt
på båda datorerna. Har detta något med brandvägg att göra ???
Eller skall jag välja 192.168.0.1 resp 192.168.0.2 detta är en riktig gråzon för mig.Sv: Nu får det vara Nok !
Om du ska sätta egen ip, sätt den i intervallet 192.168.0.2 - 162.168.0.254. 192.168.0.1 är inställningssidan för bredbandsroutern.
Bredbandsroutern är i originalkonfiguration en "brandvägg"; dvs. den släpper inte in något. Sedan är det så att om du vill kan du skicka vidare data från vissa portar till vissa datorer etc.
Slutsats: Koppla in, ta bort mjukvarubrandväggar :)Sv: Nu får det vara Nok !
"Må ökensanden icke tränga in under din förhud"