Jag har 2 maskiner med XP Home som jag försöker skapa en internet-delning på. Hmm jag vet inte hur det är i versionen HOME men XP har en tjänst som heter Internetdelning. Annars går du bara in på nätverksanslutningar och väljer att konfigurera eget hemmanätverk Hur ser ditt nätverk ut? Hur ansluter du till din Internet-leverantör? Uppringd förbindelse? DSL? Router? det bästa du kan göra är att gå till el-giganten och köpa en router för 299. En liten manick som du sätter rakt ut mot leverantören, dvs istället för att koppla in kabeln i din dator så sätter du in kabeln i den . Sen i den så har du en inbyggd switch / hub, där du bara kopplar in maskinerna, . alla nätverksinställningar sätter du på standard o startar om så funkar det oftast ganska bra. Efter att ha suttit på lite håltimmar i biblioteket så har jag suttit och segat med en bok vid namn datorkommunikation ;) Oskar: Snacka inte om routrar tack, läste det dag och natt eftersom jag gick på en CISCO kurs. Problemmet är likt det jag har. Har nu DLink 604 två datorer. <b>Nu skriver Stefan Problemet är att jag kommer ut på internet med "mamma"-datorn och klienten kommer oxå ut MEN får ALLTID upp begäran om att om-konfa inst. till "tilldela IP automatiskt" på klienten.. Hur är dina datorer anslutna i nätverket? Om du berättar lite mer om ditt scenario så kanske det blir lättare att hjälpa dig. Hej! > <b>Andra tänkbara förklaringar är Sp2 för XP som stänger av fildelning,</b> Nu blev jag lika förvirrad som jag var från början. <b>Nu blev jag lika förvirrad som jag var från början</b> Ang Ping. Vi tänker likadant.Då kommer nästa problem när jag försöker köra Ping.exe > <b>Jag kan inte köra denna .exe så den ligger kvar på skärmen.Den startar och flimrar förbi.</b> Ahaaaa......... Gud vad jag brottats med detta Taaaaaaaaaaack........ Du kan också i <b>Start->Kör...</b> skriva direkt: Tjena, tror du ska gå tillbaks till början om du fortfarande har problem. Ska den här tråden NÅNSIN få ett slut kanske jag ska förtydliga allt.Internet-delning !!..
Ena datorn kopplar upp sig, andra datorn är tänkt att få internet genom den "ena".
I ena fallet så kan jag få kontakt med den andra datorn (manuellt konfad TCP/IP)
I andra fallet kommer jag år internet men kommer bara till SKANOVA:s hemsida som talar om hur
jag ska konfa den andra datorn. ( få IP och grejer GRATIS ) men kommer inte ut på Internet..
Om jag konfar enligt skanova så upphör hemnätverket att fungera. Om jag INTE konfar enligt skanova så får jag kontakt med MAMMA-datorn och kommer ut på internet, men får HELA TIDEN upp sidan om hur jag ska konfa den "andra" datorn..
Hur göra ? Någon som känner igen sig ?
/JuhaSv: Internet-delning !!..
om du högerklickar på den datorn som har internet och deras nätverkskort som är ansluten mot internet så ska det finnas internetdelning. Den datorn blir då en DHCP server som delar ut IP nummer till den andra datorn.
Det kan bli så att du får skriva in DNS nummer själv om det behövsSv: Internet-delning !!..
Sv: Internet-delning !!..
<b>Generellt gör man på följande sätt:</b>
Se till att din internet-anslutning fungerar på en av datorerna. Gå sedan igenom guiden för att skapa ett hemmanätverk (hittas i Nätverksanslutningar) på maskinen som har internet-anslutning. Uppge i guiden att denna maskin har anslutning till internet och att andra maskiner i ditt hemmanätverk ansluter till internet via den maskinen.
Anslut den andra maskinen peer-to-peer. Använd samma guide men uppge här att denna maskin ansluter till internet via en annan maskin på ditt nätverk.
Din "internet-maskin" kommer då att ha 2 IP-adresser, varav en är en intern adress (statisk, troligen 192.168.0.1). Den andra makinen kommer att få en dynamisk tilldelad IP-adress från "internet-maskinen" (t ex 192.168.0.2)Sv: Internet-delning !!..
Sv: Internet-delning !!..
Skilj på <b>bredbands</b>router och router! :)Sv: Internet-delning !!..
Uppfattade inte om du skoja eller inte. Bredbandsrouter är normalt en dum beteckning för små hemmanätverksprylar som inte pallar speciellt höga överföringshastigheter. Har oftast någon form av brandväggsfunktioner inbyggt. Tex NAT.
En router är i min värld en mer kompetent maskin som pallar överföra stora mängder trafik mellan LAN med olika nätkonfigurationer.
Men oavsett vilket så är benämningen router troligtvis precis tillräckligt med info för att förklara vad som behövs.
Ett väldigt liknande ord som ofta används fel som du kan slå upp i din bok är Bandbredd. Innan du ger dig på att förklara det är det dock bäst du kollar med en radioamatör. Ni kan ha rätt olika åsikter..
Mvh
RickardSv: Internet-delning !!..
Nu kommer jag bara ihåg hälften tror jag :)Sv: Internet-delning !!..
Vi kan båda komma ut på Internet Men ! Vi kan inte kommunicera Dator till Dator
Nu skriver Stefan
"Anslut den andra maskinen peer-to-peer." betyder detta att jag skall ha parallell ledning ?
Har nu X ledning eftersom jag hade hubb och två nätverkskort innan.Sv: Internet-delning !!..
"Anslut den andra maskinen peer-to-peer." betyder detta att jag skall ha parallell ledning ?
Har nu X ledning eftersom jag hade hubb och två nätverkskort innan.</b>
"Korsad" TP har du mellan dator och dator. Sitter det nu en switch(hub, router) mellan dom så skall du använda "rak" TP...
Exempel:
<info>
= : Straight through ("rak") TP
x : Cross-over ("korsad") TP
Ett nätverkskort i varje dator:
Dator = Switch = Dator
||
Internet
----
Ett nätverkskort i den ena datorn och två i den andra (eller t ex ett nätverkskort + USB)
Dator x Dator
||
Internet
</info>
Peer-to-peer säger inget om vilken typ av kablar man använder utan är ett uttryck för ett gäng likvärdiga maskiner som är ihopkopplade i ett nätverk (dvs ingen klient/server-lösning utan alla har samma funktion/"värde")
Ifall dina två maskiner kan komma åt samma nät (Internet) men inte kan komma åt varandra... så låter det mer som ett routningsproblem eller ett brandväggsproblem... Ofta brukar det lösas genom att man kör guiden för hemmanätverk i XP... eller konfigurerar om brandväggen ifall man använder en sån... men det kan förståss vara något annat som är galet... :SSv: Internet-delning !!..
Va kan va mysko ??
/JuhaSv: Internet-delning !!..
Tänk på att det är två olika nät vi talar om, dvs dels Internet samt dels ditt lokala nät... och att en dina apparater(beroende på teknik kan detta vara "mamma"-datorn, modemet/"routern", etc) skall brygga mellan dessa två.Sv: Internet-delning !!..
I routern finns en liten funktion som heter nåt i stil med kopiera macadress från dator. I min lilla värld skulle jag kunna tänka mej att detta ställer till problem när dator två försöker skicka paket till dator ett .
Kanske.. Andra tänkbara förklaringar är Sp2 för XP som stänger av fildelning, annan lokal brandväggsprogramvara.
Sen är det alltid bra med Ping test. och funkar ping på ip ipadress, funkar det på datornamn. Osv.
Huruvida du ska ha raka eller korsade kablar så har det ingen betydelse så länge samtliga enheter får "link" (Lampa på nätverkskort börjar lysa när man kopplar in sladden.)
Mvh
RickardSv: Internet-delning !!..
Windows XP SP2 stänger <b>inte</b> av fildelning.Sv: Internet-delning !!..
Jag har korsad ledning mellan min DLink604 och den andra datorn.
Ditt svar antyder att jag skall ha rak ledning.Men båda datorerna kommer
ut på Internet via min DLink och ADSL modemet men kan inte kommunicera med varandra.Sv: Internet-delning !!..
Det kan vara så att din DLink kan växla mellan "rak" och "korsad" eller att porten där du har pluggat i den korsade kabeln är avsedd för "korsade" kablar (känner inte till exakt hur DLink funkar)
Hur som helst... som jag skrev ovan så ifall dina två datorer kommer åt samma nät men inte varandra så är det troligast något som är fel i brandväggar eller routrar (troligen någon inställning i din DLink).
Undersök att de båda ligger på samma IP-segment (dvs att IP-adressen ser ungefär likadan ut t ex aaa.bbb.ccc.001 och aaa.bbb.ccc.002) samt att de har samma nätmask.
Ifall du har Norton IS eller någon liknande mjukvarubrandvägg på dina datorer, se till så att de tillåter "all" trafik mellan dina två datorer. (t ex mata in IP-segmentet för ditt LAN eller de två IP-adresserna)
Prova även att pinga DLink:en från bägge maskinerna, samt pinga den andra datorn från var och en av datorerna... Ping är ett mycket användbart verktyg...
Kan du pinga men inte komma åt skrivare/delade mappar så är det troligen ett rättighetsproblem i NT/Win2k/XP.
Prova ansluta bägge datorerna mot varandra (utan DLink:en) med den korsade kabeln. Kommer du åt dom då?Sv: Internet-delning !!..
Jag kan inte köra denna .exe så den ligger kvar på skärmen.Den startar och flimrar förbi.
Sedan är den väck ,detta gäller de flesta gamla Dos filer,
vad tusan har jag missat i inställningarna på XP ? NTFS.
När jag försöker ändra kompatibelläge så blir jag nekad därför att Ping tillhör Opertivsystemet.
Phuu XP är kanonbra men det blir mycket strul , saknar gamla DOStrix.Sv: Internet-delning !!..
Du försöker köra PING direkt i Start => Kör?
Ta Start => Kör och skriv CMD [Enter]. Då får du upp en kommandotolk, däri skriver du PING osv.Sv: Internet-delning !!..
"Må icke ökensanden tränga in under din förhud"Sv: Internet-delning !!..
<code>
ping -t 192.168.0.1
</code>
-t optionen gör att den pingar "tills korna kommer hem"... eller tills du avbryter med Ctrl-CSv: Internet-delning !!..
Att få internet på två datorer genom en gateway ska gå lika smärtfritt
som att trycka in TP kablen...
Ställ tillbaks båda datorerna till DHCP, gå in och leta upp reset knappen
på din Gateway (router).. Stäng av alla brandväggar i denne, starta om
samtliga enheter och prova pinga samt komma åt datorerna..
Om detta fungerar och du får IP adresser av gatewayen så gå in i denna
förutsatt att det finns ett webbverktyg.. se efter så du får all nödvändig
information från din ISP..
Om det inte fungerar nu så får du ringa till Skanova och höra med dem
vad de har för något emot din gateway eller standardkonfade nätverk...
Kan tillägga att jag hade ett liknande problem men detta var när jag använde
två gateways direkt bakom min ISP. Felet uppstod när G1 släppte en IP till
G2 som låg i dess reserverade standard scoop....Sv:Internet-delning !!..
DATOR1 ---- DATOR2 (V90-modem) ---- INTERNET
Så är det förskaffat. har kört internetdelnings-guiden på båda (helt enligt konstens alla regler).
Fildelning fungerar, DATOR1 ser DATOR2 i nätet, DATOR2 kan använda skrivare på DATOR1, DATOR1 kommer INTE ut på internet.
Om jag gör en manuell tilldelning av ip-adress,gateway o.s.v. på DATOR1 så KOMMER den ut på internet men endast till skanovas sida där man uppmanas att ställa om DATOR1 så att IP:n tilldelas automatiskt.
Så.