Jag har kopplat ihop två hus i ett lokalt nätverk för att dela internet. Jag vill dessutom kunna dela filer mellan mina egna datorer utan att min granne kan se dem. > <b>och har testat att köra programmet shrpubw för att sätta användarrättigheterna för utdelingen (finns något smidigare sätt).</b> > <b>Jag högerklickar på katalogen som ska delas ut och väljer fliken Sharing.</b>Dela filer över nätverk med användarrättighet
Jag har Windows XP på båda datorerna och har testat att köra programmet shrpubw för att sätta användarrättigheterna för utdelingen (finns något smidigare sätt). När jag sedan ansluter till det utdelade med bestämd användare på den utdelade datorn fungerar det. Men när jag försöker ansluta till det från min andra dator fungerar det inte. Felet jag får hela tiden är "Åtkomst nekad"Sv: Dela filer över nätverk med användarrättighet
Jag högerklickar på katalogen som ska delas ut och väljer fliken Sharing.
> <b>Men när jag försöker ansluta till det från min andra dator fungerar det inte. Felet jag får hela tiden är "Åtkomst nekad"</b>
Använder du ett konto/lösenord från datorn du försöker ansluta till? Har kontot rättigheter på både sharet och NTFS? Har du någon brandvägg igång på datorn du försöker ansluta till?Sv:Dela filer över nätverk med användarrättighet
Jo, jag är fullt medveten om att man kan göra så, men då finns det ju ingen möjlighet att välja vilka användare som ska komma åt den och med vilka rättigheter
> <b>Använder du ett konto/lösenord från datorn du försöker ansluta till? </b>
Jo, jag använder användare och lösenord från den utdelade datorn (de är samma). Jag har försökt att skriva DATORNAMN\Användare som användarnamn när jag skapa anslutningen, men det hjälper inte.
> <b>Har kontot rättigheter på både sharet och NTFS?</b>
Det användarkonto som jag försöker använda har adminrättigheter.
> <b> Har du någon brandvägg igång på datorn du försöker ansluta till?</b>
Jag har Windows standardbrandvägg, men jag tror inte att det är bekymret. När jag dela ut en disk utan några speciella användarrättigheter fungera det, men då kommer jag inte åt de skyddade kattalogerna.