Jag får nekad behörighet från min bärbara när jag försöker komma åt den stationära. Kolla rättigheterna så de är rätt inställda för användaren. Tack för svaret. Konton och rättigheter ställer du in under användarkonton i kontrollpanelen. Tack för svaren. Kontonamnen spelar ingen roll, det är arbetsnamnen på nätverket du bör ha samma. Men om du kör "Konfigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk" på båda maskinerna, delar ut de mappar du vill jobba med och ger användarna läs- och skrivrättigheter så kommer du att kunna jobba mellan datorerna.Nekad behörighet
- Jag har XPHome SP1 i båda maskinerna (Hade SP2 men avinstallerade det).
- De är ihopkopplade med Dlink G604T = ADSL modem samt trådlös och router i ett.
- Båda kan surfa på internet.
- Gästkontona är aktiva.
- Den staionära kan hämta/ge filer till den bärbara
- Den stationära "syns" i arbetsgruppen på den bärbara.
- Jag har delat ut mapparna på den stationära och bärbara.
- När man försöker öppna Stationära så får man medelandet
"Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggnngstyp på den här datorn."
- Har provat att ha lösenord på respektive dator utan resultat.
Den stationära har 4 konton Mitt, Postgirot (behövdes för mina ärenden där). Gäst samt ett ASP.Net ?
Är felet i routern eller i XP???
Har även skrivit detta på IDG innan jag hittade hit.
/ JockeSv: Nekad behörighet
Ett annat tips är att avaktivera gästkontona (säkerhetsrisk). Bättre att skapa användare med begränsade möjligheter.Sv:Nekad behörighet
Ursäkta dum fråga, men var gör jag det?
Det kontot på bärbara som vi använder är administratör.
Likaså på den stationära.
Är det det du menar?
Det är olika användarnamn på datorena, dom ska väl inte behöva vara lika, dvs ett likadant på den stationära.
Den stationära kommer ju åt den bärbara.
På vilket sätt "loggar" den bärbara in på den stationära o vice versa.
Kan det vara brandvägg i XP på ngt sätt?
Det ska inte finnas ngn brandvägg via routern vad jag förstår, bara mot internet.
/JockeSv: Nekad behörighet
Men frågan är, loggar du verkligen in på den stationära datorn eller delar du enbart ut mapparna? Delar du bara ut mapparna så är det dessa inställningar du ska titta på (Högerklicka på mappen och välj egenskaper). Du bör dock ligga under samma arbetsgrupp på de båda datorerna.
Ett tips är att under nätverksanslutningar köra guiden "Konfigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk". Den ger dig de flesta inställningar du behöver och är lätt att följa.Sv:Nekad behörighet
Jag loggar in med lösenord. Mapparna är utdelade från mitt konto.
Nu har jag skapat ett likadant konto med samma namn som på den bärbara.
Fungerar inte ändå.
Måste jag göra några inställningar på det kontot?
Den stationära kan ju jobba med den bärbaras filer.
Får jobba vidare...Sv: Nekad behörighet