Jo, vart lägger man till fler IP adresser i win (xp)? Jag vet att det ska gå och har hört andra berätta om det men problemet är att jag inte hittar, har sökt överallt i mitt OS. Network Connections => <ditt nätverkskort> => RCP/IP => Advanced => IP Settings => IP addresses. Hur fungerar det - används båda IP huller om buller eller väljer XP själv ut vilket IP som är Hmm, men det där funkar inte med dynamiska IP adresser. För att det ska fungera så måste man använda statiska, men finns det inget sätt så att man blir tilldelad en IP adress från DHCP?. Alltså att DHCP tilldelar mej en IP adress när jag ska lägga till en ny. > <b>används båda IP huller om buller </b> > <b>Alltså att DHCP tilldelar mej en IP adress när jag ska lägga till en ny.</b> Nu är det så att ja får IP tilldelad av DHCP och har ej möjlighet att ändra den till statisk IP delning, finns det då annat sätt att få fler IP adresser, är i behov av detta i ISS. > <b>Nu är det så att ja får IP tilldelad av DHCP och har ej möjlighet att ändra den till statisk IP delning, finns det då annat sätt att få fler IP adresser, </b> Ok. En NIC, så långt har vi inte kommit i skolan men jag har hört talas om det. Vad är det? <b> NIC är en förkortning för Network Interface Card, ett nätverkskort alltså.</b> <b> aa, ja mena IIS, men jag heöver inte skriva in IP't eftersom det redan finns i rullgardinen. Där kan man välja mellan 'alla otilldelade' eller mitt IP som redan finns med där. Oså som du sa Johan, jag ska binda dom till olika webbplatser. <b>aa, ja mena ISS</b> oj, fan att ja skrev fel, självklart är det IIS.Fler IP adresser
Sv: Fler IP adresser
Sv:Fler IP adresser
bäst anpassat utefter vad den får för tjänster?
Sitter på WLAN och där kan den välja andra IP'et jag skrev in tillsammans med första GW samt
första DNSen...Sv: Fler IP adresser
Sv: Fler IP adresser
Japp, sedan är det upp till varje applikation hur den ska bete sig. Ex i IIS kan du välja vilket av de inskrivna IP som ska användas till en specifik site.Sv:Fler IP adresser
Helt rätt, det går bara att ha flera IP adresser om de är statiska. Sv: Fler IP adresser
En DHCP-tilldelad adress per NIC. Så om du sätter in ett NIC till så får du en adress till.Sv: Fler IP adresser
(http://susning.nu/NIC)Sv:Fler IP adresser
Nu är det så att ja får IP tilldelad av DHCP och har ej möjlighet att ändra den till statisk IP delning, finns det då annat sätt att få fler IP adresser, är i behov av detta i ISS.</b>
Med ISS antar jag att du menar IIS? Om du behöver fler ip-adresser till IIS antar jag att du ska binda olika webplatser till olika ip? Eftersom du i konfigverktyget för IIS skriver in ipadresserna statiskt borde den väl inte klara av att binda dynamiska ip-adresser till olika siter ändå?
/JohanSv: Fler IP adresser
IIS? :)
<b>Oså som du sa Johan, jag ska binda dom till olika webbplatser.</b>
Kommer det verkligen fungera med dynamiska ip-adresser? Om du ena gången du startar datorn får tilldelat 192.168.0.1 och 192.168.0.2 och då kopplar en website till varje ip. Nästa gång du startar får du 192.168.0.3 och 192.168.0.4, IIS försöker fortfarande binda till 192.168.0.1 och 192.168.0.2 eftersom det är dessa som den är konfigurerad till. Detta kommer misslyckas eftersom de inte är tillgängliga på datorn. Jag har inte testat detta själv, så jag är inte helt säker, men jag drog slutsatsen att det fungerar på detta sätt eftersom ip-numret man binder till står i klartext i konfigurationen...
*nyfiken* Varför ska du binda webplatserna till olika ip:n? Fungerar det inte med host-headers?
/JohanSv: Fler IP adresser
jo jag förstår vad du menar men jag är kopplad till songnetworks DHCP och har samma IP helatiden, kör min sida på den nu och har inte haft problem med att den byter IP. Har alldrig hänt än på 3år iafl. Men det är rätt det du säger.