Har köpt en router (Netgear WGR614 v5) som jag kopplat två datorer till. På dator A (ip 192.168.1.2) har jag installerat webbserver (IIS 5.1) och det är där all utveckling sker. Nu är det så att jag vill kunna använda dator B till att testa sidan för att se hur den ser ut och hur den beter sig. Problemet är att då jag skriver på dator B (ip 192.168.1.3) i adressfälte 192.168.1.2/test/test.asp får jag bara att jag inte har behörighet att visa sidan. Inga problem att dela ut mappar mellan dator A och dator B inom nätverket. När du säger "inte har behörighet att visa sidan", vad är det exakta felmeddelandet? Det vanligaste "felet" (som egentligen inte är ett fel utan en felkonfigurering) är att den anonyma användaren (vanligt är att IUSR_DatorNamn är detta) inte har läsrättigheter på filerna i din katalog. Det kan också vara så att du inte tillåter anonym åtkomst. kör du webbservern på standard porten (80) eller på nån annat, har du nån firewall i vägen? kan du pinga dator a från dator b ... ? Har Win XP Pro och IIS 5,1Problem att visa webbsida
Varför kommer jag inte åt att se en webbsida från dator A?Sv: Problem att visa webbsida
Jag tror att vi behöver veta det exakta felmeddelandet för att kunna felsöka, för annars blir det bara gissningar.Sv: Problem att visa webbsida
Sv:Problem att visa webbsida
Har provat olika saker:
- Ingen brandvägg
- Kan pinga dator A från dator B och tvärtom
Då jag skulle köra en sida från dator A så fick jag även upp en inloggningsruta, detta inträffade även då jag försökte köra en sida från dator A.
Skapade en ny enkel sida som bara innehöll response.write("test") och provade komma åt den från dator A och tvärtom och det funkade. Tänkte då att det måste ha att göra med filens rättigheter. Så jag tog en asp-fil som jag skapat i ett tidigare projekt och det funkade också, men så fort jag tog en fil med ett connection objekt uppstod problemet att jag inte kunde se sidan. Hade satt filen att ha precis samma rättigheter på den fil som fungerade men samma problem inträffar.
Varför sånt problem:
Kan det ha att göra med connection objekt i filen?
Måste databasen också ges rättigheter?
Måste man göra någon inställning i IIS?