Ett av våra kontor har 6st stora laserskrivare. (Tryckeridel) Finns det någon information i loggboken? Ofta när det där händer så räcker det att starta om Print Spooler Service (har inget svenskt namn just nu). Orsak är svårare att säga, men dåliga drivrutiner till en eller flera skrivare *kan* vara orsaken. Japp starta om print spoolern, eller hela printer servern. Instämmer med de föregående två. Det löste sig till slut. Du skriver tidigare att skrivarservern ligger på Windows 2000 och att du använder AppleTalk för att dela ut skrivarna till ... Windows XP ?? Hehe jag förstår förvirringen - genomled den förra veckan också.. =DSkrivarserver krånglar..
De ringde mig idag och sa att de ej kunde skriva till någon av dem.
I Måndags var det inga problem, skrivarna står som online och jag
kan pinga dessa..
Det verkar som om att skrivarna har tappat alla inställningar men det
verkar osannolikt att 8 olika skrivare från 8 olika märken skulle tappa
det på samma dag...
De säger att det brukar lösa sig om man startar om servern.. någon som
har nåt jag kan testa, har inte en aning om vad det kan vara.. Har redan
testat allt grundläggande som att kolla IP etc.
Skrivarservern ligger på en Windows 2000 Server maskin men vi kopplar
dem med TCP/IP från varje klient.Sv: Skrivarserver krånglar..
Sv:Skrivarserver krånglar..
Kolla i spool mappen och töm den om det ligger skräp däri.
Installera om en av skrivarna och se om det hjälper..
/TommySv: Skrivarserver krånglar..
Men, vad har du för drivrutin? Skrivartjänsten i Windows 2000/2003 fungerar riktigt bra men är väldigt beroende på drivrutin. Flera tillverkare har olika drivrutiner för om det är en skrivarserver eller för lokal klient.
Se till att drivrutinen du installerar är 1) WHQL certifierad och 2) gjord för printserverinstallationer.Sv:Skrivarserver krånglar..
Det verkar som om den förre IT Managern har kvar sin access genom brandväggar och VNC.
Jag har precis tagit över och har inte all information, troligen har någon loggat in under helgen
och skiftat vilken port som klienterna ska använda.
De pekades om som Generic till sig själv och loopade bara..
Fick installera om alla portarna samt skrivarna - de ligger på AppleTalk - och här kommer min
nästa fråga in. Under Windows XP Pro, vart kan jag få tag på AppleTalk. Hittar det inte i protocols..Sv: Skrivarserver krånglar..
Alltså något verkar fruktansvärt fel. Innan jag säger RTFM så kanske du skulle vilja beskriva varför du har det på ett sådant felaktigt sätt?Sv:Skrivarserver krånglar..
Som sagt har jag precis börjat arbeta och tidigare har samtliga skrivare varit upplagda
på Windows 2000 Servern. De ligger fortfarande kvar men de har istället använt printservrarna
på ett mer vettigt sätt. Eftersom de har stöd för AppleTalk samt TCP/IP och vi har G4or har
de valt att köra AppleTalk för samtliga maskiner...