Jag hade ett fungerade nätverk här hemma, med tre datorer och en skrivare. Man kunde komma åt de olika datorerna sinsemellan. Det var inget problem att logga in på routerns hemsida (http://192.168.0.1). Jag kom åt internet. Om jag kollade ip-addresserna med hjälp av ipconfig så var de 192.168.0.xxx. Allt var frid och fröjd helt enkelt. Det låter väldigt konstigt att du kommer åt internet... Det är inte så att Norton Internet Security blockerar DCHP-trafiken till datorn? Låter dock inte så om du får den ip-adressen du får. Men du kan ju i alla fall testat att avaktivera Norton och se om det blir någon skillnad. Ett IP som börjar på 81.*.*.* är ett publikt IP (som du skulle kunna ha fått av din internetleverantör). Du säger även att du kommer åt Internet, men ingenting på ditt lokala nätverk. Det låter därmed som så att någon (i familjen) har skiftat kablar, så att din "huvuddator" är kopplad direkt till Internet utan att routern är inblandad. Alternativ kan routern ha hängt sig prova med att göra en reset på routern. Dom där D-Linkarna är riktiga busfrön. Testat att uppfostra den genom att dunka hem de senaste firmware-uppdateringarna? Hade problem med en D-Link DSL-G604T för någon vecka sen, men det gav med sig när den fick lite stryk och en ny firmware. Laddar man in en ny firmware så bryts väl garantin om jag inte minns fel... Haha - =D låter som ett kul problem, några tänkbara fel. Mitt D-Link604 återfinns nu hos Skrot-Nisse, och jag har köpt ett nytt. Det var alltså trasigt, men tack för all hjälp. Jag hade också en dlink 604 och fick exakt samma problem, slutade med att jag fick köpa en ny :| Jag hade också precis samma problem hos en bekant jag hjälpte, och fick också köpa en ny. En av orsakerna i det var fallet kan ha varit att datorerna innanför brandväggen var nedlusade med spyware, trojaner och annat skräp som genererade en herran massa trafik.D-Link604 problem
Nu kommer jag åt internet, och that it. Alltid något i och för sig...
Jag kommer inte åt routerns hemsida. Man får felmeddelandet "The page cannot be displayed". Man kommer inte åt andra datorer i nätverket. När jag kör ipconfig från vår "huvuddator" (den vi använder mest) så påstår den att ip-addressen är 81.xxx.xxx.xxx vilket om jag förstått det rätt är det interna nätverkskortets ip-address (kan ju ha fel där).
Det hjälper inte att göra ipconfig /release/renew. Inte heller att resetta routern. Jag har testat att slå av brandväggen. Jag har Norton Internet Security, nyligen uppgraderat till 2005, men problemen fanns innan jag gjorde den uppdateringen.
Är det någon som har några förslag, eller är det bara att gå och köpa en ny router?
/A-KSv: D-Link604 problem
Vad står det att du har för standardgateway om du kör ipconfig? Kommer du åt routern om du skriver in den adressen i webläsaren?
/JohanSv: D-Link604 problem
Skulle det kunna vara så?Sv:D-Link604 problem
Funkar inte det så kan routern ha lagt av. Har varit med om detta tidigare.Sv: D-Link604 problem
Sv:D-Link604 problem
Sv: D-Link604 problem
1. Modemet går inte längre in genom WAN på routern utan i en vanlig switchad port.
(du har ju bara en publik ip av din ISP dvs. bara en dator kan få denna)
2. Din router har flippat ur och använder sin WAN port som en vanlig port..
(samma scenario som ovan)
Kör en tracert från den datorn som fungerar och prova pinga 192.168.0.1 och se vart
din router tar dig. Gör samma sak från en av de andra datorerna..Sv:D-Link604 problem
/A-KSv: D-Link604 problem
Sv:D-Link604 problem
Skumt dock att inte kunde komma till rätta med den. Den gick inte ens att återställa till fabriksinställningar eller hårdresetta den. Inget hjälpte.
Dock har DI-604 hemma, på jobbet och hos bekanta som har fungerat felfritt i flera år.
/Andreas