Hej! Att exakt alla surfar samtidigt tror jag inte är så troligt. Om det rör sig om 1000 campinggäster tror jag ni klarar er långt på 512 kbit faktiskt om inte ännu lägre.. Jag har ingen erfarenhet av hur mycket bandbredd som konsumeras, men jag har svårt att tro att det är över 30-50 Kbps i snitt? Sedan får man försöka uppskatta hur många som kan tänkas surfa samtidigt, 10? 50? 100? Det beror ju helt på vilken typ av människor och vilka andra aktiviteter som finns antar jag. Om du sedan använder utrustning som klarar av att dela upp bandbredden lika mella de användare som surfar för tillfället blir det inget problem med att någon börjar ladda hem något stort. Lägg en spärr på fildelnings program etc. så klarar du dig på väldigt lite krut... Lite mer bakgrundsinformation:Bandbredd - hur mycket behöver man i praktiken
Jag håller på med ett projekt där vi funderar på att erbjuda ca 1000 st campinggäster ett trådlöst lan under en vecka.
Jag hoppas att det kommer att röra sig om rätt normal surfning och inte film och musiknedladdning i övermått.
Det är en tävlingsvecka så det är frmaförallt resultat som komemr att sökas och de kommer vi att kunna ha liggande på en egen webserver på samma nät. Men gissningsvis kommer det att surfas på tidningar och communitys etc.
Min egen erfarenhet säger att jag själv skulle vara rätt nöjd om jag kunde få 100 kbit/s om jag sitter i en husvagn eller ett tält och surfar.
Det jag vill få fram nu är hur stor kapacitet vi behöver ut via vår ISP. Vilken teknik vi använder internt är ointressant just nu.
Teoretiskt skulle det då gå åt 1000 * 100 kbit/s i bandbredd ut, men hur blir det i praktiken?
Finns det några generella antaganden som bygger på hur mycket bandbredd som går åt för x antal användare?
Kan man minska belastningen på den utgående linan med hjälp av en proxyserver, ger det någon skillnad?
/Per-ErikSv: Bandbredd - hur mycket behöver man i praktiken
Sv: Bandbredd - hur mycket behöver man i praktiken
/JohanSv:Bandbredd - hur mycket behöver man i praktiken
Sv:Bandbredd - hur mycket behöver man i praktiken
Tävlingen är O-Ringen 2006 (Orientering) och det är ca 15.000 deltagare. Under dagen tävlar alla och resultateten är kalra ca 16.00. Under tävlingsdagen så har vi dessutom en onlinetjänst som uppdateras kontinuerligt.
Så troligen kommer belastningen att ligga mellan 16.00-22.00 nånting
Campingplatsen vi tänkte erbjuda trådlöst lan på rymmer ca 4500-5000 campingplatser. Vi gissar att ungefär 1000 av dem skulle kunna ha tillgång till bärbart/pda (Alltså nästa sommar).
Men som jag tyder era kommentarer så bör vi kunna klara oss med 10 Mbit alternativt 2 x 10 Mbit?
Varför jag frågor är att vi ska börja göra en upphandling och jag måste försöka få reda på hur mycket vi behöver.
/Per-Erik