Råkade ut för ett knivigt problem... Först och främst måste du veta om du ska köra med PPPoE eller vad din ISP använder, det är inget <b>>Först och främst måste du veta om du ska köra med PPPoE eller vad din ISP använder,Problem: Trådlös router och ADSL modem
Skulle sätta upp ett trådlöst nätverk mellan två maskiner och från den trådlösa routern ansluta ett ADSL modem. Routern var en NetComm NB5540 (vet inte om ni känner till den på den där sidan av klotet för jag tror att den är tillverkad här nere) och modemet en D-Link DSL-302G.
Fick det trådlösa nätet att funka utan problem...
Jag satte upp DSL genom att koppla modemet direkt (Ethernet) till en av arbetsstationerna och kunde då komma ut på Internet. Jag flyttade sen modemet till WAN-porten på routern och trodde att jag skulle komma ut via det trådlösa nätet... pyttsan...
Jag provade att låta routern få en servertilldelad IP-adress från modemet och det "funkade", dvs jag fick en publik IP-adress samt DNS osv från ISP:n... men kunde fortfarande inte nå Internet från arbetsstationen.
(Jag provade även att ställa in routern för PPPoE men då fick jag inga adresser från ISP:n.)
Jag löste det dock för kunden genom att ansluta modemet direkt till en av arbetsstationerna samt att skapa en internetdelning på den... men det känns som om det var en lite dum lösning i detta fall(arbetsstationen med internetdelning måste ju alltid vara igång) så min fråga är ifall någon har råkat ut för ett liknande problem och hur i så fall ni löste det?Sv: Problem: Trådlös router och ADSL modem
man väljer själv.. Du säger att IP tilldelas automatiskt till din router vilket är bra. Se bara efter att
denna IP adress är den korrekta du ska få.
Jag antar att du har runt 4 ethernet portar upptill ditt trådlösa nät??
Isåfall koppla in en av maskinerna i den och se om det fungerar.
Vad använder klienterna ansluter till routern, statiska ip eller dyn.?
Din router ska ha 2 ip, ett för ditt LAN och ett för WAN, vart pekas DNS - Gateway etc.?
Jag har för mig att du kan sätta två separata nät om du har möjligheten att använda både
kabel och trådlöst.. har du kollat inställningar för båda..
Beskriv lite mer om ditt problem på teknisk nivå med protokoll och inställningar.
Kan du pinga routerns LAN respektive WAN port etc....Sv:Problem: Trådlös router och ADSL modem
>det är inget man väljer själv.. </b>
Det är jag fullt medveten om...
<b>>Du säger att IP tilldelas automatiskt till din router vilket är bra. Se bara efter att
>denna IP adress är den korrekta du ska få.</b>
Jepp... det var den korrekta adressen.
<b>>Jag antar att du har runt 4 ethernet portar upptill ditt trådlösa nät??
>Isåfall koppla in en av maskinerna i den och se om det fungerar.</b>
Ja, som jag skrev så funkade det lokala nätet utan problem... både W-LAN samt LAN
<b>>Vad använder klienterna ansluter till routern, statiska ip eller dyn.?</b>
Provade både och... inga skillnader där. Det lokala nätet funkade hur som helst oavsett om jag använde statiska adresser eller DHCP på routern.
<b>>Din router ska ha 2 ip, ett för ditt LAN och ett för WAN, vart pekas DNS - Gateway etc.?</b>
Jepp... routerns privata IP:n var 192.168.1.1 och den publika var den som tilldelades av ISP:n.
Adresser till publika DNS:er var även de tilldelade av ISP:n (som jag skrev ovan)
Klienten fick den dynamiska IP:n 192.168.1.100, gateway/dns 192.168.1.1
När jag la in statiska adresser så gav jag klienten IP 192.168.1.50
<b>>Kan du pinga routerns LAN respektive WAN port etc....</b>
Inga problem att pinga inom LAN... Kom inte åt något på WAN från arbetsstationerna.
(Provade även stänga av brandväggen i routern utan något annat resultat, så det var inte ett brandväggsproblem heller.)
Fick tips om att modemet skulle sättas i bridge-mode samt att man skulle knappa in mac-adressen i routern... Jag har även sökt lite på Google om liknande problem och det verkar som om fler har haft liknande problem med samma router...