Hej, I filen hosts så kan du lägga in så att den redirectar vissa adresser till vissa IP-adresser (localhost ligger tex i den och går till 127.0.0.1). Var hittar jag filen hosts? Pratar du om routern eller webbserverns phpBB? I hosts-filen på din klient (C:\WINDOWS\system32\drivers\etc) lägger du till raden: Nu hänger jag med. Fungerar prima, tack så mycket!Kan inte connecta tillbaka till eget IP?
Jag kör nu en No-IP Client på en server, som håller mitt IP uppdaterat mot en no-ip.com-adress.
Nätverket består av några datorer som får internet genom en D-Link DSL-604+-router via NAT (egentligen PAT). På en server har jag bland annat en webbserver, som jag har öppnat port för i routern. Det fungerar fint för folk utifrån att ansluta till denna webbserver.
Nu till problemet: varför kan jag inte ansluta innifrån det lokala nätverket till min no-ip.com-adress? Jag kan ping:a och tracert:a adressen, och den ger mig rätt IP. Men när jag ansluter till det IP:t innifrån det lokala nätverket, får jag inget svar.
Detta hade egentligen inte varit något problem, eftersom jag (lokalt) kan ansluta till det lokala IP:t på webbservern. Men om någon här har kört phpBB2 så vet ni säkert att man måste ange en domänadress, så att redirects hamnar på rätt URL. Detta medför att om jag vill logga in på forumet från det lokala nätverket, måste jag be någon utifrån logga in som administratör och byta domänadressen till serverns lokala datornamn. Sedan när folk utifrån ska kunna logga in, måste jag byta tillbaka till no-ip.com-adressen. Lite omständigt, som ni kanske förstår?
Någon som har något tips?
Tack så länge!Sv: Kan inte connecta tillbaka till eget IP?
Lägg helt enkelt in din no-ip-adress där och sätt att den ska gå till 127.0.0.1.
ThomasSv:Kan inte connecta tillbaka till eget IP?
EDIT: Kom på att du förmodligen menar filen /etc/hosts? Testade att lägga till min no-ip.com-adress där, men det hjälpte inte. Det som händer är ju att när jag loggar in på forumet, försök forumet skicka mig till min no-ip.com-adress istället för det lokala servernamnet. Kommer aldrig fram till webbserver, så att den kan slå upp det lokala IP:t.
Men tack ändå! Du kanske har fler idéer?Sv: Kan inte connecta tillbaka till eget IP?
webserverns_privata_ip min.no-ip.com
D-Linken tillåter inte att du ansluter till ditt publika ip. Därför får du på din klient ange att den ska använda det privata ip-numret istället.
/JohanSv:Kan inte connecta tillbaka till eget IP?