Jag kan inte med en dlink g604t ansluta, pinga ip addresser som ligger nära min. Ex om jag har 81.228.10.10 kan jag inte nå de som ligger på 81.228.10.xx. Dj***t skumt detta här. Om jag pingar typ enadress.se, som jag vet ligger på 81.228.10.200 får jag reda på ip addressen men kommer inte längre än till min gateway. Någon som varit med om något liknande. har senaste firmwire på gatewayen. Låter som att du har angett fel nätmask, du kanske har angivit 255.255.255.0 fast det skulle vara något annat? Verkar som felet ligger i dlink:en. En kompis med samma router/adsl modem har samma problem. Någon med en dlink g604t/TA som INTE har samma problem? Ang nätmasken kan jag inte se att det skall vara något annat än 255.255.255.0 Verkar som telia har en spärr så att man inte kan komma åt addresser på samma subnät. Tack för det! Inte kan komma åt överhuvudtaget, eller inte skicka ICMP-paket? Den intressanta addressen är en publik server som kan nås från datorer som inte har Telia som ISP. Den som har servern kan ej heller nå andra Telia anslutna burkar med ip typ 81.100.100.XXX. Verkar som Telia lagt in en spärr. Telia själva säger att detta inte är helt omöjligt men knappast troligt. Mer svar får man inte. Telia kan alltså INTE säga att så här är det. Någon annan som råkat ut för detta fenomen? Vore bra att ha lite mer "kött" på benen innan man klagar mer. Helt klart är iallafall att flera på min ort med Telia inte kan nå varandra. Kopplar jag upp mig med modem (tiscali) så får jag en helt annan IP och har inga som helst problem att connecta den aktuella servern. Detta borde vara beviset att det inte är någon brandvägg som spökar. Någon med Telia som har samma problem? vore kul att veta om detta gäller hela sverige eller bara gäller den gateway som används för mitt riktnummerområde..... Jag och en kompis bor i samma lilla by. Iofs. vet jag inte om vi har haft liknande ip-adresser, men vi har iaf. aldrig haft problem att ansluta till varandra. Hej Du menar den nätmask man får tilldelad av ISP? Isåfall hjälper inte det, då lägger allt av. Kan då inte ens nå min routers webgränssnitt. Felet är löst. Kan säga så här ....felet inte låg hos mig utan hos ett känt telebolag. Konstigt att fler inte reagerat på detta.Problem ansluta till närliggande ip addresser
Sv: Problem ansluta till närliggande ip addresser
/JohanSv:Problem ansluta till närliggande ip addresser
Sv:Problem ansluta till närliggande ip addresser
Det är inte så att adresser du ping:ar mot har någon brandvägg eller liknande som hindrar?Sv: Problem ansluta till närliggande ip addresser
SKUMT....Sv:Problem ansluta till närliggande ip addresser
Testa med
255.255.255.255 alt 255.255.255.254
ger 1 host alt 2 host
JonberSv: Problem ansluta till närliggande ip addresser