Jag har en router kopplad mellan mina datorer och ett ADSL modem. Vet inte riktigt om det kan vara router-specifikt, men jag kör med en zyxel-router mot CH och har aldrig bytt externt/WAN IP så länge routern har varit igång. I princip så skulle du kunna ha samma ipadress hela tiden. Egentligen ska du ställa frågan till din ISP. Det är de som bestämmer hur länge en ipadress är giltig. Eftersom du får en dynamisk ipadress av din ISP så kommer du inte märka om de skulle byta. Varför undrar du? Ska du sätta upp en ftp? Kolla med din ISP om det är ens är tillåtet, oftast så brukar de klaga på det eftersom du helt plötsligt kommer att använda dig av mer bandbredd.Router och dynamisk ipnummer
Detta gör att modemet skickar till min router som gör om det till annat ip-nummer (NAT)
Frågan är då att om nu mitt modem skickar och är ansluten till min router betyder det att jag alltid har samma IP nummer??
Hade man modemet kopplad direkt till datorn och stänger av den så är man ju inte säker på att behålla IP nummert men en router står ju på 24 timmar om dygnet.Sv: Router och dynamisk ipnummer
Skulle kunna vara att routern skulle bryta då den känner av att den inte har någon trafik, men det har jag aldrig hört något om.Sv: Router och dynamisk ipnummer