Jag skulle vara tacksam för lite tips och råd. Enklast är att du skapar en internetdelning med ICS på dator 2. Det gör du via Guiden för konigurera näterk som finns under Tillbehör Kommunikation Ok, du sätter dig på dator2 och öppnar "My Network Places" (vet inte vad det heter på svenska) som du hittar på startmenyn eller på skrivbordet, alt via kontrollpanelen. (eller det som tipsades om ovan) Hej Stefan och tack för en utförlig beskrivning. Dator2 kommer att tilldelas en statisk "intern" ip-adress (troligen 192.168.0.1) när du kör guiden... och kommer sen att ha rollen som DHCP-server på det lokala nätet och ge dator1 en dynamisk adress. Hej, och tack för eran hjälp. Problem 1:Problem med nätverk
Jag försöker att hjälpa en kompis med en nätverkslösning.
Dator 1 har ett nätverkskort.
Dator 2 har ett nätverkskort och ett modem.
Datorerna är anslutna med varandra med en omvänd kabel.
Jag har fått kontakt med de bägge datorerna.
Mitt problem:
Hur skall jag göra för att kunna nå internet via dator 1.Sv: Problem med nätverk
Vilka operativsystem talar vi om? ICS kom med Win98SE...Sv: Problem med nätverk
Sv: Problem med nätverk
Välj "Set up a home or small office network" från "Network tasks" (som brukar finnas till vänster i fönstret)
Då startas en guide där du kan sätta upp ett hemmanätverk.
På dator2 så skall du då ange att den har en direkt internetuppkoppling (alternativ 1)
Kör samma guide på dator1, men välj att dator1 ansluter via en annan dator (alternativ 2)
Du kan sen i inställningarna för fjärranslutningen ange om och ifall även dator1 skall kunna sköta fjärranslutningen ("högraste" fliken under Egenskaper på fjärranslutningen på dator2) mm...
Lycka till!
ps.
Kom ihåg att välja samma arbetsgrupp ifall du vill dela filer och skrivare mellan datorerna, samt om du har någon tredjeparts brandvägg t ex Norton att tillåta trafik på det lokala nätet (lägga till ip-segmentet i brandväggen)Sv:Problem med nätverk
Innebär detta att jag inte behöver bekymra mig om betr. IP address mellen datorerna(dynamiskt?)?Sv: Problem med nätverk
Brukar inte vara några som helst bekymmer alls (speciellt inte i WinXP...) ;)
I princip det enda som kan ställa till problem är, som tidigare nämnts, ifall du har en brandvägg som inte släpper igenom trafiken på någon av datorerna...Sv:Problem med nätverk
Efter lite strul, så ordnade det till sig, nästan.
Problem 1:
Jag kan inte få outlook att ringa upp och kan heller inte hitta några inställningar för det.
Tips?
Problem 2:
Modemet (usb-modem) kopplar av och på nästan hela tiden, någon som har något tips om detta?Sv: Problem med nätverk
hmmm... brukar inte vara några problem med det. Tools -> Options -> Mail Setup (gäller engelska Outlook XP) Kolla även hur internetanslutningen är ställd i egenskaperna för Internet Explorer...
Problem 2:
Hur menar du "kopplar av och på"? Är det spänningen till modemet eller är det uppkopplingen du pratar om?
Är det spänningen så har felet troligen att göra med modemet själv eller drivrutinerna till detsamma... eller eventuellt din USB-port. Testa söka efter nya uppdateringar till modemet etc.
Är det uppkopplingen så kan felet ha en mängd olika orsaker. Vanligaste orsaken är numera spyware eller virus... men det kan vara din ISP, störningar i telefonnätet, en felaktig installation av modem eller fjärranslutning, korrupt TCP/IP(winsock) etc etc...