Hej! Kolla in kategorin Nätverk > Trådlöst > Bryggor på dustin.se, där finns t.ex. http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010067250 Hm... Lite intressant, har tittat lite där på dustin, det fanns en billigare variant som också var intressant. :P Ja, "trådlösheten" ligger "innan" ip-lagret. IP är lager 3 i OSI modellen och WLAN är lager 2 (och 1 antar jag). Ok, är det någon som har förslag på en brygga som klarar flera ip-adresser? (Och är det någon som vet ifall Dell Truemobile 2300 accesspoint sak klarar flera ip på samma anslutning?)Wlan -> ethernet "adapter"
Är på jakt efter någon lämplig "adapter" för wlan -> vanligt ethernet. Det är 54 mbps varianten det handlar om.
Det är alltså inte en accespunkt eller liknande jag vill ha tag på utan själva klient-delen, eller hur man nu ska säga... Har grävt lite på buggy men inte hittat så mycket. Har bara hittat någon DWL-200AP+ eller något sådant. En d-link sak som tydligen kan vara allt möjligt, bland annat just klient.
Några andra förslag på vad som kan fungera?
PS.
Ursäktar att det blev ett mjukvaruforum, var det mest lämpliga dock
DS.Sv: Wlan -> ethernet "adapter"
/JohanSv:Wlan -> ethernet "adapter"
Jag har inte riktigt jättekoll på det här, är det möjligt att ansluta en switch till den här bryggan enligt följande:
win2k3 med dhcp å annat kul
|
dell truemobile någonting - ap
|
~trådlöst!~
|
brygga
|
switch
|
många datorer
Dvs. att "många datorer" har varsin ip som de får ifrån dhcp servern på win2k3 istället för att behöva sätta någon form av nat-lösning där? För om jag har förstått rätt så ligger "trådlösheten" och WPA/WEP innan ip-lagret?
Tack på förhand :)Sv: Wlan -> ethernet "adapter"
De billiga bryggorna är gjorda för en dator, de klarar med andra ord bara en MAC-adress. Så det går inte. Om du vill ha på det sättet måste du skaffa en "riktig" brygga som klarar flera datorer. Om du endast har w2k3-maskinen i "andra änden" kan du annars vända på det, sätta accesspunkten där du har många datorer och "bryggan" i servern. Om du har internetanslutning på samma ställe som servern behöver du dock dela den genom servern om detta ska fungera.
/JohanSv:Wlan -> ethernet "adapter"
Och nej, det går inte att flytta servern ;)
Scenariot är följande:
adsl -> win2k3 router (eller nå't)
nic #1 -> hemma lan + webserver + ftpserver + spelserver etc.
nic #2 -> "publikt" wlan som inte är publikt, men det har inte åtkomst till hemma lanet annat än via vpn alt. lite regler i win2k3 router-saken
Det är "i andra änden" av nic#2 som den här bryggan ska sitta.
Nu är det iofs. inte världens undergång ifall den inte skulle klara flera ip på samma då det är enkelt att ansluta en bredbandsrouter till bryggan då det ändå inte kommer att finnas några publika servrar där...
Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag vill ha det ;) Det enda jag vet är att nic#2 ska vara lite "för sig själv" via wlan
(Kan avslöja att den församling jag är medlem i har sin kyrka nästan granne med oss, runt 50 - 60 mellan. Jag och en kompis har testat med en bärbar att det gick att streama p3 och lite film i 24 mbit över nätverket utan problem. Kyrkan har ingen egen internet-uppkoppling annat än modem så jag tänkte dela med mig lite... Funderar över någon kul lösning :) )