Hej. Hej, Jag lägger till en rad i hostfilen. Har du testat att lägga till datorns "riktiga" ip-adress istället för localhost (127.0.0.1)? Hmmm.... Förresten, Tack för alla förslag. Ska försöka förklara varför jag behöver detta. Vår konsultavdelning jobbar med UNC sökvägar till kundens olika servrar. Som de gör idag skriver de alla UNC sökvägar mot sin egen dator under utveckling och testning och ändrar i projektet innan de skickar det till kund. Detta är rätt tidskrävande så om de kunde fejka kundens servernamn på sin egen dator skulle de slippa ändra i projektet. Nu har jag ingen aning om vad detta handlar om, men skulle det inte gå att ha en inställning för datornamn i projektet så att namnet enbart ändras på ett ställe?Flera hostnamn?
Hamnade i ett litet problem som jag trodde var enkelt men jag går visst bet.
Min dator heter dator1 och har en share som heter "share" \\dator1\share går alltså att connecta till.
Skulle behöva ett hostnamn till för ett speciellt ändamål. Vill alltså att min dator även ska svara på \\dator2\share. Allt detta ska göras lokalt, dvs ända i DNS eller WINS går inte. Trodde det var så enkelt som att lägga till ett hostnamn till i host-filen men det fungerar inte. Kan pinga det nya hostnamnet men när jag försöker connecta till det promptas jag för user o pw och inget jag försöker skriva godtas. Behöver ha datorn svarande på två adresser samtidigt.
LasseSv: Flera hostnamn?
Mig veterligen så borde det gå att fixa detta med host filen (fast jag har aldrig testat). Kan du posta dina inställningar så kanske man kan hitta ett evntuellt fel.
Iannat fall skulle jag rekommendera att du sätter i ett andra nätverkskort i din dator så att du kan ha flera ip-adresser och då ansluta med dessa istället för namnet.
// JohanSv:Flera hostnamn?
127.0.0.1 dator2
Då svarar dator2 på ping. Men \\dator2 promptar för ett usernamn och lösenord när mna försöker köra den. Samma sak med \\localhost, den går inte heller att accessa i en utforskare. Två nätverkskort skulle lösa problemet men det är för många av våra konsulter som behöver lösningen för att det ska vara praktiskt. Tycker att det borde gå att lösa ändå.Sv: Flera hostnamn?
/JohanSv: Flera hostnamn?
Att datorn frågar efter namn och lösenord tyder på att du saknar en viktig trust mellan inloggad domän och den lokala datorn. Har du testat att lägga till den aktuella användaren (eller dess grupp) från domänen bland de lokala användarna?
Förresten förstår jag itne vad det är som gör att du måste ha två datornamn? Går det inte bara att ha två vanliga utdelningar på samma dator? Det låter lite som om du försöker gå över ån efter vatten. Om du förklarar vad det är för problem som du försöker lösa så kanske man kan föreslå en alternativ lösning på ditt problem.
// JohanSv:Flera hostnamn?
Kom på en sak till... Om det nu är bara från den egna datorn och inte externt som du behöver nå denna resurs så låter det som om du behöver installera MS loopback adapter (finns som egen nätverksdrivrutin på windows installationsskiva). Då kan du få igång localhost och andra liknande funktioner.
// JohanSv: Flera hostnamn?
Har testat med riktiga IP adressen i host filen men det funkar inte heller. Ska kolla upp MS loopback adapter. (Kör XP med SP2)Sv:Flera hostnamn?
/Johan