Hade ett problem igår med ett trådlöst ADSL modem som "hängde sig" och jag har fått felet/åtgärden förklarad för mig så det löste sig... men jag ville bara veta om någon annan har råkat ut för ett liknande problem, dvs om det är vanligt. hmmm... antingen så är det ingen som förstår mitt problem eller också är det ett ovanligt problem... Jag är med på ditt problem.. Fick idag svar från tillverkaren... (Goddag yxskaft!) Problemet ar vanligt pa mindre kostsamma modem. Vi har samma modem pa 5 kontor i centrala Kul att nån har upplevt liknande problem :) WLAN Kortet åh, ok... tackar =)Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
<b>Problemet var som följer:</b>
En arbetsstation (WinXP) är via Ethernet (UTP CAT5) ansluten till modemet (som har 4 Ethernet portar samt en WLAN accesspunkt) och den kan ansluta till internet via ADSL utan problem.
En annan arbetsstation (WinMe) har ett trådlöst PCI-kort och innan problemet uppstod så kunde den hitta igen det trådlösa nätverket och således ansluta till internet via ADSL.
En annan arbetsstation (laptop/WinXP) har inbyggt WLAN och kunde även den ansluta innan problemet uppstod.
När jag åkte dit igår så kunde inga av de arbetsstationerna hitta igen det trådlösa nätverket(accesspunkten/modemet)
Jag återställde modemet till "factory default" samt avinstallerade drivrutinerna för "WLAN-korten" på bägge arbetsstationerna och installerade sedan om dom igen. Ingen förbättring...
Jag hämtade då ett annat trådlöst ADSL modem (samma tillverkare/samma modell) och slet ut det förra modemet och pluggade in det nya. Pang så funkade allt... utan att jag ändrade något på arbetsstationerna.
Jag tog sen tillbaka det gamla modemet (som jag i min enfald trodde hade en trasig WLAN-komponent) till mitt kontor och testade det i mitt trådlösa nätverk och då funkade det hur bra som helst.
Som tidigare nämnts så har jag fått felet/åtgärden förklarat för mig nu... men är det någon som har råkat ut för samma sak? Vilken förklaring har ni i så fall att komma med?
(Jag utelämnar medvetet den förklaring jag fick...)Sv: Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
Hur som helst, så här fick jag det förklarat för mig:
När det trådlösa modemet hänger sig (vilket enligt personen jag pratade med var vanligt) så låser den ute alla klienter. Det hjälper inte att göra en återställning till "factory default" på modemet eftersom klienterna fortfarande försöker ansluta till den ursprungliga "sessionen". Klienterna håller reda på vilken accesspunkt dom var anslutna till genom att lagra accesspunktens mac-adress och om samma accesspunkt(samma mac-adress) har startat en ny "session" så begriper inte klienterna att dom skall släppa den gamla "sessionen". Slänger man in en ny accesspunkt med en annan mac-adress så fattar klienterna att det är ett nytt trådlöst nätverk(ny "session") och ansluter då till det istället.
Om man inte har möjlighet att byta accesspunkt så måste man avinstallera inte bara WLAN-korten utan även nätverksprotokollen(TCP/IP).
Jag var skeptisk till förklaringen... (och är det väl fortfarande till viss del...) men om det är nån där ute som kan bekräfta detta så får jag väl ge med mig... ;)
Tycker det låter väldigt jobbigt att fixa detta i ett stort trådlöst nätverk(med typ 100 klienter)... om man inte vill slänga in en ny accesspunkt...Sv:Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
Skillnaden är att jag fortfarande inte fattar hur det gick till..
Jag hade en router med trådlöst nätverk i, denna slutade att fungera, provade att återställa som du gjorde utan resultat.
Tog med modemet hem, testade, fungerade inte...
La detta i en låda och glömde bort det, ett par månader sedan såg jag den ligga där och tänkte att jag skulle se om jag kunde sparka igång den igen, kopplade in, och den har fungerat flerfritt sedan dess...
Så det stämmer faktiskt.. fungerar inte datorer och tillbehör, en spark i sidan, ner i lådan, vänta en månad så fungerar det igen ;-)Sv: Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
Deras svar: (fritt översatt till svenska)
<info>
"Det trådlösa modemets räckvidd kan begränsas av annan kringutrustning som stör. Detta kan oftast avhjälpas genom att man placerar modemet någonstans där det inte påverkas av annan kringutrustning.
Se även till att du har den senaste programvaran för ditt modem som bör vara version X.XX.XX. Den senaste programvaran kan laddas ner från vår support webbplats som du hittar på följande länk: http://www.företag.com.au/support"
</info>
Det var det svar jag fick... ibland kan man bara skratta...
Stänger denna tråd nu... problemet verkar inte vara så vanligt... :)
ps. Jag beskrev problemet som tidigare nämnt för tillverkaren och jag upplyste dom även att jag arbetar som nätverkstekniker och inte är direkt främmande till trådlösa nätverk...Sv:Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
London och jag har bara problem pa ett av siterna, dessa ar dedikerade accesspunkter for runt 1600kr
dock intraffar detta anda.
Anledningen for mig ar att det blir for mycket trafik samt att en gymnasieskola ligger precis vagg i vagg
och de gillar att forsoka ta sig in i natverket (vi har snabb lina). det den gor nar de hammrar den ar helt
enkelt att den dor, slapper fortfarande genom trafik men man kan inte pinga den eller fa access till
konsolen.
Enda att gora ar att rycka strommen och ta bort APn ur varje klient. Det ar sant som du fick forklarat
att den haller kvar APn i minnet men detta kan tas bort manuellt. Anledningen till att den haller kvar
ar for snabbare access samt att du vill inte sla in WEP nyckeln varje gang...
Dock kan du forebygga att detta hander sa ofta genom att skydda dig mot DoS etc...Sv: Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
Själva modemet är ett midrange modem... så det är inte det allra billigaste men inte det ett av de dyraste heller. Jag tror knappast att orsaken var att någon utifrån försöker ta sig in i detta fallet... och mycket trafik kan det knappast heller vara... så det hade varit kul att veta orsaken.
Det har inträffat två gånger med ca 3 månaders mellanrum.
Tack o lov var det som sagt bara två klienter... det måste vara tidskrävande om det händer t ex på ett större kontor eller på en skola... med "sjuttioelva" klienter...
Hur gör man enklast för att manuellt "plocka bort" informationen om accesspunkten från klienternas minne?
I mitt fall räckte det ju inte med att avinstallera/ominstallera WLAN-korten. Jag gjorde även en "flush" av TCP/IP på laptop:en samt plockade bort all information från inställningarna för de trådlösa nätverken (Guiden i WinXP) och provade söka efter ett nytt nätverk. Guiden påstod fortfarande att inget trådlöst nätverk kunde hittas.Sv:Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
Properties - Wireless Networks
och plocka bort sessionen darSv: Trådlös ADSL modem som "hänger sig"
Konstigt att det inte fixade till sig när jag ominstallerade korten... fast jag antar att den fortfarande "kom ihåg" sessionen i registret eller nåt...