Hej! Hej!DFL-200 - VPN tunnel - WinXP
Jag försöker sätta upp en VPN-tunnel mellan en D-Link DFL-200 brandvägg och en WinXP klient, men har lite problem med detta. Brandväggen kör en dyndns.com tjänst, och den har konfigurerats med en PPTP tunnel. När jag ansluter med windows så får jag inte något felmeddelande, men jag kan inte se några nätverksresurser eller datorer på det lokala nätet. Ibland lyckas jag ping en dator som har en lokal ip adress men oftast så blir det timeout (kanske pga av att jag använder modem för att ansluta klienten?)
Jag har också försökt med att sätta upp en IPsec Tunnel och att ansluta med D-Link VPN Client och efter ett tag så fick jag anslutningen att fungera (enligt programmet) även på detta sätt men jag kan forfarande inte se några delade mappar.
Brandväggarna Norton Internet Security 2005 och windows inbyggda har jag testat att stänga ner helt på klienten. Kan konfigurationen av datorerna (WinXP) på det lokala nätverket vara inblandade på något sätt, eller är det bara i den anslutande datorn och brandväggen problemet kan finnas?
Tacksam för alla slags tips!
// Johan GustafssonLmhosts var lösningen!
Lyckades få det hela att fungera till slut, puh... Problemet var att jag behövde ställa in lmhosts filen på datorn som skulle ansluta för att den skulle kunna hitta resurserna. Nu är problemet bara att man ju behöver fasta ip nummer för att lmhosts filen ska fungera och det går inte att låsa ip nummer på min brandvägg DFL-200. Finns det något annat sätt att lösa detta på?