Jag och några till fixade trådlöst nätverk i huset där vi bor. Super G 108 Mb. Vi köpte TopCom Skyracer 154 PCI, som var ganska billiga då, och en DLink Trådlös router. I början körde vi med WEP-kryptering, och det såg ut att fungera ganska bra. Men efter en stund började allt uppföra sig lite konstigt, men det yttrade sig olika på alla datorer. På min dator slutade DNS att fungera. Jag kunde pinga både router och andra datorer så länge jag använde ip-adress. Jag löste det genom att starta om datorn, då fungerade det (Win2000). Hej, du skriver INTE om hur långt det mellan datorerna? För mig det har varit uppe en liknade fråga i forumet.kolla lite får du de vad dom kom fram till. Det är ett betonghus (tror jag) och vi trodde det skulle bli problem men testade iallafall. Det konstiga är det fungerar i våningen över, där ska signalen genom betongtaket. Men problemet är i en dator som är placerad ungefär 20 meter från den trådlösa routern, med en trädörr emellan. Eller dvs jag vet inte om det är trä rätt igenom, den verkar vara ganska kraftig. Men det borde ändå gå bättre genom den än genom betong tycker man. Kolla in detta Jag har redan sökt på forumet men hittade inget som hjälpte. Det är (tyvärr) så hårt, att man måste testa varje plats, som man vill ha trådlöst till! Sätter man bara upp ett (trådlöst) nätverk, utan några mätningar (eller tester) så kanske det fungerar? ...... tills grannen startar sin "108 Mb Air EXTREME XXXXXXXXX" (som i praktiken blockerar nästan "alla" kanalerna, på 2,4 GHz, för andra WLAN-användare) Finns det flera sändare så är det oftast den "starkaste" som vinner ;-) Sedan ser man (inte allt för sällan) installationer tillsammans med antenner som är "olagligt" starka! vilket (naturligtvis) är "pest och pina" för grannarna. Vill du vara snäll mot dina grannar så skall du faktiskt köpa de "svagaste" modellerna. INTE de som skryter med att de går längst (som det brukar stå i annonserna) Sedan i vissa (bättre) fabrikat så går det att "ställa ned" uteffekten. För att förbättra "kanalseparationen" så diskuterar vi OFTAST att hålla NED uteffekten, för att kräma ut så MÅNGA megabit som möjligt, i ett område. Vi kan ta exemplet med en "möte" där många människor (står upp) och skriker för full hals, samtidigt! Det är knappast någon som blir hörd, då, överhuvud taget? Men om alla pratar (med varandra) med normal röst så kan (praktiskt taget) alla bli hörda, samtidigt :-) Det är en "stor" konst att få ett WLAN-nätverk att leverera så mycket trafik, som möjligt! (i ett begränsat område) Det är faktiskt bättre att SÄNKA uteffekten, på varje sändare, till lägsta möjliga nivå! Jämför med NMT - GSM - 3G D.v.s Problem med trådlöst nätverk.
Så körde vi en stund. Internet fungerade som oftast och gick det ner fick man upp det på ett eller annat sätt. Men så tänkte vi att vi skulle byta till WPA-PSK. I början fungerade det inte alls. Det hoppade upp och ner. Men efter en stund kom vi på att det gick ifall vi Disable/Enable uppkopplingen.
Men på en dator med Windows XP fick vi inte till det. Det fungerar ibland och oftast inte.Vi gick tillbaka till WEP men det är fortfarande likadant.
Det verkar helt sjukt. Det fungerar liksom lite på måfå. Hade varit mycket lättare om det inte hade fungerat alls. Men det gör det ibland. På min dator fungerar det hela tiden.
Varför är det på det viset, och hur löser jag problemet?
Tack på förhand.
/JörgenSv: Problem med trådlöst nätverk.
Hur långt är det till närmaste granne/grannar?
Kan grannarna "köra" på samma kanal? ................................Sv:Problem med trådlöst nätverk.
Sv:Problem med trådlöst nätverk.
Det finns grannar, har sett två olika SSID. Nu ser jag dom inte så jag kan inte dubbelkolla, men jag tror inte de kör på samma kanal. De är ganska nära, kanske 100-150 meter. Tror han har nån slags förstärkning på sin antenn så vi har nog ganska bra signal från honom här.
/JörgenSv: Problem med trådlöst nätverk.
http://www.pellesoft.se/search.aspx?lstarea=2&search=tr%c3%a5dl%c3%b6st+n%c3%a4tverk+
Du är inte ensam om att ha problem med WLAN. Borde finnas en lösing bland länkarna.Sv:Problem med trådlöst nätverk.
Tack iallafall.
/JörgenGrannar?
NMT = HÖG uteffekt = få användare = liten bandbredd (per stad)
GSM = MEDEL uteff. = fler användare = mer banbredd (per stad)
3G = Lägre uteffekt= många fler användare = mycket bandbredd (per stad)
Dessa är reglerade (enligt lag)
Men man kan, ju, "drömma mardrömmar" om hur en enda "dålig" WLAN-installation kan sabotera "grannsämjan" för ett helt kvarter......
Sedan brukar INTE betong vara något större problem, utan det beror snarare på hur mycket (och hur tätt) armerings-järn det är i betongen. Trädörrar brukar inte heller vara något problem, men det kan sitta något annat material inuti dörren (eller så kan den vara målad med blyfärg?)
Det som är värst är VATTEN (för 2,4 GHz) så gissa hur det går med fuktigt trä (löv) eller fuktig betong ;-)
GSM (på 900 MHz) fungerar t.ex. bättre i skogen.
EN av orsakerna, till att jag gillar Bluetooth, är att den (enligt Bluetooth-standarden) måste "förhandla ned" uteffekten till t.ex. 4 mW om det "räcker" för den akutella sändare/mottagaren Så den kan t.ex. börja på 100 mW och sedan så går det ner till den minsta uteffekt som är tillräcklig...... sedan om någon t.ex. stänger en (stål)dörr så kommer den (automatiskt) att öka effekten (till t.ex. 20 mW) om det ger en fortsatt bra kontakt. Det här sker helt dynamiskt och automatiskt!
Så Bluetooth är (automatiskt) "snäll mot grannarna" I WLAN måste vi (installatörer/administratörer) sköta detta MANUELLT!
Sedan är det, ju ingen nackdel att Bluetooth inte brukar bli störd av (närliggande) WLAN-nätverk :-)
Hur som helst, vi kan göra precis samma saker (manuellt) med WLAN som Bluetooth sköter (automatiskt) Men då gäller det att vi vet vad vi pysslar med........