hej! Har ni haft er hemsida på Windows 2000 servern och nu ska hemsidan flyttas till ett webbhotel? > <b>Nu skall domänen flyttas från denna server till ett webhotell. Hur kommer nätverket att påverkas av detta?</b> Hemsidan ligger inte på den egna servern i nuläget, och kommer inte göra det sedan heller. Om inte hemsidan ligger på servern nu, vad menar du då med "Nu skall domänen flyttas från denna server till ett webhotell"? Hostar servern dns för domänen? > <b>Active directory!? Det är inte aktiverat tror jag, det används inte aktivt iallafall.</b> > <b>Active directory!? Det är inte aktiverat tror jag, det används inte aktivt iallafall.</b> "Det enda problemet jag kan se för dig är om Active Directory har samma domännamn som din webbadress du ska flytta. Om det inte är så lär din flytt inte innebära några problem. " >> <b>Det enda problemet jag kan se för dig är om Active Directory har samma domännamn som din webbadress du ska flytta. Om det inte är så lär din flytt inte innebära några problem.</b> "Generellt så kan ni naturligtvis ta bort er server och bara köra med en workgroup. Men då förlorar ni alla fördelarna med att köra ett Active Directory. Ni har inga centrala användare, ingea centrala behörigheter osv." > <b>Då tror jag vi tar bort servern, det är bara två-tre användare i nätverket med en nätverksskrivare så det blir enkelt att administrera iallafall?</b> <b>Inmförskaffa en helt vanlig NAT-router, med inbyggd DHCP, för hemmabruk. Den delar ut IP-adresser och ger ett hyffsat skydd mot inkommande trafik. </b> >> <b>Inmförskaffa en helt vanlig NAT-router, med inbyggd DHCP, för hemmabruk. Den delar ut IP-adresser och ger ett hyffsat skydd mot inkommande trafik. </b> Ok. Jag får tacka så mycket för hjälpen av er alla, känner mig lite klokare nu iallafall! :-)Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Jag har ytterst bristfälliga nätverkskunskaper, och skall läsa på grunderna i nätverk så snart jag hinner. MEN! Jag måste lösa ett snabbt problem, som är att det finns ett nätverk på kontoret med en windows 2000-server som är domain controller och pc-burkarna får sina ip-adresser från denna server.
Nu skall domänen flyttas från denna server till ett webhotell. Hur kommer nätverket att påverkas av detta? Internetanslutningen är telia adsl. Blir jag tvungen att göra ändringar på servern för att pc-burkarna skall få gilitiga ip-adresser? Som sagt, jag är grön på nätverkskunskap, och skall köpa mig en nätverksbok imorron men om någon vänlig själ kan förklara lite för mig vore jag evigt tacksam!
mvh
HenrikSv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
I så fall kommer inget att hända med DHCP:en när ni pekar om domänen. Allt bör fungera som förut med visa förbehåll.
/JanneSv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Heter din Active Directory domän samma sak som domänen som ska flyttas till webbhotellet?Sv:Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Active directory!? Det är inte aktiverat tror jag, det används inte aktivt iallafall.Sv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
/JohanSv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Du skrev "att det finns ett nätverk på kontoret med en windows 2000-server som är domain controller". Den meningen betyder att du har ett Active Directory aktiverat.
Det enda problemet jag kan se för dig är om Active Directory har samma domännamn som din webbadress du ska flytta. Om det inte är så lär din flytt inte innebära några problem.
Vill du ha ett utförligare svar så får de lämna betydligt mer detaljer om hur din miljö ser ut, vad som ska hända och vad du tror inte kommer att fungera.Sv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Du skrev "att det finns ett nätverk på kontoret med en windows 2000-server som är domain controller". Den meningen betyder att du har ett Active Directory aktiverat.
Det enda problemet jag kan se för dig är om Active Directory har samma domännamn som din webbadress du ska flytta. Om det inte är så lär din flytt inte innebära några problem.
Vill du ha ett utförligare svar så får de lämna betydligt mer detaljer om hur din miljö ser ut, vad som ska hända och vad du tror inte kommer att fungera.Sv:Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Websiten ligger inte fysiskt på servern ifråga såvitt jag vet, men har samma domännamn. Så då lär vi få problem..
Behöver vi använda den fysiska servern fortsättningsvis? Helst blir vi av med den, men kan vi ha ett vettigt nätverk med endast ett par pc-burkar och en gemensam adsl-uppkoppling? Det finns en nätverksskrivare också.Sv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
> <b>Websiten ligger inte fysiskt på servern ifråga såvitt jag vet, men har samma domännamn. Så då lär vi få problem..</b>
Problemet ligger bara i om ni ska använda samma namn på Active Directory och webbplatsen samtidigt. Inte alls olösligt men kan vara lite knepigt.
> <b>Behöver vi använda den fysiska servern fortsättningsvis? Helst blir vi av med den, men kan vi ha ett vettigt nätverk med endast ett par pc-burkar och en gemensam adsl-uppkoppling? Det finns en nätverksskrivare också.</b>
Generellt så kan ni naturligtvis ta bort er server och bara köra med en workgroup. Men då förlorar ni alla fördelarna med att köra ett Active Directory. Ni har inga centrala användare, ingea centrala behörigheter osv.Sv:Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Då tror jag vi tar bort servern, det är bara två-tre användare i nätverket med en nätverksskrivare så det blir enkelt att administrera iallafall?
Hur ordnar man en workgroup så att pc-burkarna får sina ip-adresser? Som sagt, en telia adsl-uppkoppling med dynamiska ip-adresser och en hub. Kan man få nätverksskrivaren att fungera i en workgroup? Sv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Ja är inte kraven större så är det säkert inga problem.
> <b>Hur ordnar man en workgroup så att pc-burkarna får sina ip-adresser?</b>
Inmförskaffa en helt vanlig NAT-router, med inbyggd DHCP, för hemmabruk. Den delar ut IP-adresser och ger ett hyffsat skydd mot inkommande trafik.
> <b>Kan man få nätverksskrivaren att fungera i en workgroup? </b>
naturligtvis beroende på vad det är för skrivare, men gå in i webbinterfacet, ange ett hostnamn och ställ skrivaren på DHCP. Då bör du kunna ansluta till skrivarens hostnamn.Sv:Flytta domän - hur påverkas nätverket?
Ok, och då behövs ingen server? Nätverkskablarna från pc-burkarna in i routern, och kabel från adsl-modemet till routern?
<b>naturligtvis beroende på vad det är för skrivare, men gå in i webbinterfacet, ange ett hostnamn och ställ skrivaren på DHCP. Då bör du kunna ansluta till skrivarens hostnamn.</b>
Webinterface? För skrivaren eller routern? Hur kommer man åt det?Sv: Flytta domän - hur påverkas nätverket?
> <b>Ok, och då behövs ingen server? Nätverkskablarna från pc-burkarna in i routern, och kabel från adsl-modemet till routern?</b>
Stämmer utmärkt.
>> <b>naturligtvis beroende på vad det är för skrivare, men gå in i webbinterfacet, ange ett hostnamn och ställ skrivaren på DHCP. Då bör du kunna ansluta till skrivarens hostnamn.</b>
> <b>Webinterface? För skrivaren eller routern? Hur kommer man åt det?</b>
Skrivarens webinterface. Surfa till skrivarens namn eller IP-nummer. Du får läsa skrivarens manual för hur du ställer in IP-nummer eller DHCP.Sv:Flytta domän - hur påverkas nätverket?
mvh
henrik