Hej! Har tyvärr samma känsla. Jag tror det är microsoft som skojar med nåt filprotokoll ibland... Om du harnätverk även för kabel eller annan trådlös vara så kan du inaktivera dem.Trött WLan
Har lite probs här hemma nu med hastigheten på nätet. Har en trådlös router (nån 11mbit netgear), en server med ett 108mbit pci trådlöst d-link air extreme eller nått liknande, sen två laptops med inbyggda wlan kort från intel på 11 resp 54mbit. Allt fungera och alla hittar varanndra, det är inga konstigheter, och ner från nätet ligger jag på ca dryga 6mbit från vilken av datorerna som helst (har 8mbit ner enl Telia så det är väl helt ok).
Problemet kommer när jag ska kopiera datorerna emellan. Där kommer jag upp i ca en mbit, vilket känns otroligt fånigt. Kan inte ens streama divX. Ok, att jag inte kommer upp i 11mbit kanske , men iaf fyra fem. Jag har uppdaterat kortens drivare, även firmwaren i routern.
Har nån ett klokt tips så är jag evigt tacksam!
//HannesSv: Trött WLan
Går skitbra att ladda via ftp eller nåt annat i 6-7mbit med mitt 11 kort men att kopiera stora filer eller filmer till datorn brevid är lögn i ..
Nu vet jag inte med din router men äldre routrar gick ner i hastighet om en annan enhet anslöt med lägre fart till dom. Jag menar att om du har kass mottagning på ett av dina kort och det går ner i fart så drar det med sig dom andra också.
En annan reflektion angående steama divx. Jag köpte en dlink mediacenter med trådlöst 56 mbit och tyckte det var ett fiffigt sätt att kolla film och annat på tvn. Det hoppa och hacka hela tiden. (5meter mellan router och enhet) Så jag bytte till sladd istället och vips så var dom problemen borta. Nu var det en skitprodukt iallafall så jag lämna tillbaka den. Kan köra divx på dvdn vilket funkar mycket bättre. Men konstigt det där...
Inte mycket till hjälp kanske, men jag behövde väl prata av mej på småtimmarna..
/RSv: Trött WLan
En kompis till mig hade samma problem och efter vi gjort enl. ovan så funkade det mycket bättre.