Hej! Hej. Tack för dina tankar och förslag Rickard. Det fanns lite gammal info kvar i printerservern på gamla grejer och med det lågt ställda hastigheter på portar mm. Dessa ställde jag upp men kunde inte se någon minskning i svarstiderna för det.Lång svarstid vid "Skriv ut".
Jag försöker att hjälpa en liten organisation att bli av med ett bekymmer de säger sig uppleva. Det är inget egentligt fel utan mer ett problem eller bekymmer för att svarstiden när man vill skriva ut ett dokument tar lång tid.
Den långa svarstiden gäller dels då man tryckt på Arkiv/Skriv ut... och man väntar på att dialogrutan "Skriv ut" skall visas på skärmen. Detta kan ta allt från 5 - 15 sekunder om man frågar olika personer hur de upplever väntetiden.
Den andra långa väntetiden upplevs då man vill välja till vilken (färg eller svart/vit laser) skrivare man för tillfället vill skriva ut dokumentet på. Här tar tiden allt från 5 - ungefär 10 sekunder ungefär.
- Inget att bry sig om att den totala väntetiden är mellan 10 - 25 sekunder innan dokumentet skickas till skrivaren, sa jag när de frågade mig om jag kunde hjälpa till.
- Kanske inte om man bara skriver ut ett par dokument/dag men när varje person skriver ut ett 50-tal olika dokument/dag blir denna väntetid otroligt lång, svarade man.
Och det kan man ju förstå!!
Hur som helst har jag varit där och försökt se om jag kan få ordning på det hela men inte lyckats hitta orsaken. Jag har nu printat ut en dokumentation på den printerserver de använder och skall läsa mig in på ämnet för att återgå och göra ytterligare försök. Till detta ställer jag också frågan här ifall någon bevandrad nätverkstekniker kan bistå med eventuella felorsaker.
Nätverket ser ut på följande sätt: Ett antal datorer är kopplade till en switch (D-LINK) av någon sort. Dessa datorer delar Internetuppkoppling. Till switchen finns också en Intel NetportExpress 10 printer server kopplad med tre portar. 2 parallella och en comport. Till printerservern är två skrivare kopplade. Till LPT1 är en svart/vit laser ansluten och till LPT2 är en färgskrivare ansluten. Båda är anslutna till printerservern med sina resp. parallellportskablar.
Vad jag vet nu är att det skall finnas en programvara på varje PC som är ansluten till nätverket och printerservern där jag kan gå in och konfigurera printerservern. Detta skall jag naturligtvis göra om en dag eller två när jag skall dit igen men finns det redan nu någon av er som vet hur lång en svarstid för att öppna, resp. välja skrivare i dialogrutan för "Skriv ut" bör vara? Finns det någon som vet vad jag bör kunna ändra på för att korta ned svartiderna?
Alla PCs kan skriva ut på båda skrivarna så det är därför jag menar att det inte är ett egentligt fel utan ett bekymmer, problem som man vill bli av med.
Tack på förhand!Sv: Lång svarstid vid "Skriv ut".
Jag misstänker följande fel.
Printservern har bara installerats i nätet och får sin ip dynamiskt av internetroutern som är dhcpserver.
Alla datorer är en workgroup, det finns ingen server som håller rätt på vilken dator som heter vad. (Dns-server, wins eller liknande.)
Datorerna har fått ett litet program för printservern installerat och som lokaliserat den på netbios namnet.
När du försöker skriva ut, gör datorn som den är lärd om det är xp eller 2000. Den snackar med sin dnsserver och frågar vad printservern "namnet" har för ipadress. Dnsservern hos telia eller vilken operatör dom har timar ut på den frågan efter 3-4 sek och då går datorn vidare och broadcastar nätverket, får svar från printboxen och sen är det dax igen.
Jag skulle göra följande. Kolla om du kan sätta fast ip på printboxen.
Antingen använda windows egen tcp/ip printing port och köra lpr printing. eller sätta in ipadressen i intels print program.
Eller fast ip på boxen och lägga upp adressen och namnet i lmhosts filen.
Ett par sista åsikter. 10 datorer på en gammal intelbox med 2 nya skrivare är ingen höjdare. Jag skulle haft en server som hanterade skrivarkön och sen därifrån kopplat mot boxen. Då skulle drivrutiner, snack med skrivaren osv hanteras mycket bättre. Risk för att det slöar ner rätt bra som det är kopplat nu.
Dessutom är en färgbläckstråle ingen höjdare att ha tillsammans med en annan skrivare eftersom den har så lite minne så den snackar hela tiden med datorn som skickar skrivarjobbet. Den andra skrivaren blir i princip oanvändbar medans bläckstrålen skriver ut.
Hoppas det var till någon hjälp. Kom tillbaka annars med mer info.
Mvh
RickardSv:Lång svarstid vid "Skriv ut".
Jag skall dit efter helgen och se hur printservern är konfigurerad och om det går att sätta fast ip på den.
Återkommer säkert i frågan. :)Sv: Lång svarstid vid "Skriv ut".
Dock har jag funderat över hur det är ställt med deras IP-tilldelning och om det är orsaken till de långa svarstiderna. Deras ISP fungerar egentligen som en mellanhand mellan den riktiga ISP-leverantören och organisationen. Dvs Den riktiga ISP-leverantören säljer nät till Företag1 som i sin tur säljer vidare nätet till min organisation. Företag1 har således en central branddväg/routingsystem som tilldelar IP-nummer inom 192.168..... området. Organisationen behöver alltså inte ha egen fysisk brandvägg utan den tillhandahålls av Företag1.
Min tanke är då att när en PC hos organisationen skickar en request till printerservern skickas då alltid requesten först vidare ut från organisationen till Företag1s centrala routing/brandvägg och sedan tillbaks till organisationen och printerservern eller adresseras requesten från PCn via switchen hos organisationen direkt ned till printerservern eftersom switchen redan vet vilket IP-nummer printerservern har?
Ja, luddigt luddigt...
Arbetet fortsätter....