Hej! Det fungerar nog inte att använda samma serieport från flera program samtidigt. Har du kollat om du kan skapa flera serieportar mot telefonen istället? Ja, jag gick in i bluetooth-inställningar och la till en com-port. <b>Någon som vet om telefonen klarar av flera bluetooth-anslutningar samtidigt? Någon som har koll på vad Sony Ericssons olika telefoner klarar av? Jag har varit inne på developer.sonyericsson.com men har inte hittat något där. Jag skulle bli mycket förvånad om någon av deras modeller klarar av flera bluetooth-anslutningar samtidigt, när inte ens P910 klarar det. Men du får väl fråga SE själva? Det finns kontaktformulär på deras hemsida. Fick svar från Sony Ericsson angående frågan om dom har telefoner som klarar av flera blåtands-anslutningar samtidigt. Det där var mycket intressant. Undrar varför det inte fungerar för mig... Jag kanske kan bidra med en liten "grundkurs" (angående Bluetooth) Det som många av (dagens enheter) stöder brukar kallas för "Piconet". Den enhet som tar kontakt ("klient") kallas för MASTER och de enheter som blir kontaktade ("server") kallas för SLAVE. Förr i tiden klarade enheterna bara av en uppkoppling i taget (en MASTER till en SLAVE) det kallades för "singlepoint" men numera så skall en MASTER klara av att hålla kontakt med flera SLAVE, samtidigt! (det brukar kallas för "multipoint") Bluetooth-standarden stödjer (upp till) 255st SLAVE mot en och samma MASTER! (255 st virtuella serie-portar, samtidigt) Men många tillverkare har "bara" valt att stödja 3, 6 eller kanske 7 samtidiga SLAVE, mot en MASTER. (men jag brukar "gå förbi" de begränsningarna och brukar kunna utnyttja "dussintals" enheter :-) För att då få ett "Piconet" att fungera så måste man identifiera vilken enhet som är (eller bör vara) en MASTER (som skall ta kontakt) och vilka enheter som skall bli kontaktade (en eller flera SLAVE) Det är dessutom inte ovanligt att en MASTER öppnar upp FLERA (virtuella) serieportar mot en och samma SLAVE (även om inte alla dessa, serieportar, används?) Då kan man, i värsta fall, ha "kört slut" på lediga "serieportar"? (t.ex. 3st, hos den tillverkaren, av Bluetooth-utrustning) Dessutom så är det svårt (för en enhet) att SAMTIDIGT vara både en MASTER och en SLAVE. (Man måste bestämma sig ;-) I "framtiden" är Bluetooth-utrustning tänkt att fungera (samtidigt) som MASTER/SLAVE och då kallas det för "Scatternet"Bluetooth och flera anslutning på samma gång
Tänkte jag skulle ställa en fråga här på nya forumet.
Det är så att jag har gjort en applikation som kommunicerar med min mobil över en virtuell serie-port. I detta fallet naturligtvis över blåtand.
Programmet läser av status från telefonen ofta.
Sedan använder jag Outlook och synkar min data till mobilen. Över blåtand också.
Min fråga är följande:
Är det möjligt att utföra båda dessa operationer samtidigt?
När jag testat har det inte fungerat utan jag har varit tvungen att stänga av mitt program för att utföra synkningen.
Jag tror jag kör Broadcomm's drivrutin till blåtanden.
ChristianSv: Bluetooth och flera anslutning på samma gång
/JohanSv:Bluetooth och flera anslutning på samma gång
När jag testade sedan så verkade det vara påväg att fungera men synkningen avslutades med ett vanligt felmeddelande.
Men synkningen är lite skinkig, det är inte alltid den fungerar.
Någon som vet om telefonen klarar av flera bluetooth-anslutningar samtidigt?
Jag har en sony ericsson Z520i.Sv: Bluetooth och flera anslutning på samma gång
Jag har en sony ericsson Z520i.</b>
Nej det går inte. Fast det beror troligtvis på enheten i sig och inte bluetooth-standarden (tror jag). Men jag har en Sony Ericsson P910 och den klarar inte att ha både en bluetooth-handsfree och en bluetooth-GPS ansluten samtidigt.
ThomasSv:Bluetooth och flera anslutning på samma gång
Sv: Bluetooth och flera anslutning på samma gång
ThomasSv:Bluetooth och flera anslutning på samma gång
>Följande Sony Ericsson mobiltelefoner kan ha flera Bluetooth anslutningar på samma gång, t.ex kan ni >prata via ett Bluetooth headset samtidigt som ni skickar en bild till en annan Bluetooth enhet:
>
>Z520i, K600i, K608i, V600i, K750i, W550i, W800i och P910i.
Min telefon är med i den listan vilket är bra. Vet dock fortfarande inte varför jag inte får det att fungera.Sv: Bluetooth och flera anslutning på samma gång
Kan det vara nån begränsning att man bara kan köra en anslutning per "typ" samtidigt, dvs 1 röstanslutning (handsfree) och 1 filskickning men inte 2 röstanslutningar?
Om det är så så förklarar det i alla fall ditt problem, men min handsfree och min GPS borde använda sig av två olika profiler...
Jag får nog lov att kontakta SE själv också.
ThomasBluetooth-standard?