Hej! Hej Michael!Böcker om trådlöst
Jag funderar på att skaffa trådlöst till familjens datorer och dela på resurser som ADSL, skrivare, hårddiskar osv. Måste man vara nätverkstekniker för att fixa detta? Är också orolig för säkerheten, hur är det med detta? Har ni föslag på bra böcker om detta eller kanske något artikel här på Pellesoft?
mvh
/MichaelSv: Böcker om trådlöst
Jag kan bara säga: Låt bli!
Risken att bli "hackad" är mycket stor, om man inte lägger ner MYCKET tid (och kunskap) på att hålla säkerhet "på topp" hela tiden.
Eftersom jag är "lat till naturen" så ansluter jag ALDRIG någon utrustning (eller hård-diskar) till WLAN (för då vet jag att det betyder JOB, i framtiden) utan bara den utrustning som "måste" vara mobil. Och då ser jag, dessutom, till att den utrustningen INTE innehåller någon "känslig" information? Om du säger att dina hård-diskar inte är "känsliga" så kan jag upplysa dig om "känsligheten" med att, plötsligt, ha "tusentals bilder med barn-porr" i datorn...................
Internet-anslutningen använder jag med fördel WLAN till! (för den anses redan tidigare OSÄKER) men då ser jag till att ha skydd (och brandväggar) "innanför" WLAN. Dessutom ger det ett "naturligt" åsk-skydd!
Om du ändå vill börja att undersöka saken så får du gärna läsa mitt inlägg i: "Problem med trådlöst nätverk" där jag har skrivit (längst ned) med inlägget "Grannar?"
Lycka till
Bo