Hej! Det brukar följa med program som sparar just detta på bärbara datorer för att just Hej Sten-Rune, Ja, det funkade som jag misstänkte. Jag ställde in den fasta IP-tilldelningen under Altetrnativ konfiguration och lät datorn ha dynamisk tilldelning som standardinställning. Tack för att du skrev hur det gick, nu fick jag en ny erfarenhet till. ;-)IP frågoa för två olika nätverk
Jag har installerat en dator i ett LAN där ingen routing finns utan bara switchar. Jag installerade en bärbar dator i detta nätverk och ställde in IP adress, DNS osv under "Egenskaper för Internet Protocol (TCP/IP)".
Datorn surrade igång i nätverket så långt allt bra. När datorn flyttas ut från detta LAN till ett annat, förmodligen hemmet, och datorn skall anslutas till Internet fungerar inte detta och det är väl inte så konstigt eftersom nätverkskortet kräver den IP-adress jag ställt in.
Fråga: Hur går jag runt problemet så att datorn dels fungerar i det LAN jag konfigurerat den för och ett annat LAN, förmodligen med en dynamisk tilldelad IP?
Har sett att det finns en flik för Alternativ konfiguration. Är det där inne jag skall konfigurera det LAN datorn nu är konfigurerad för och låta fliken Allmänt behålla inställningarna för automatisk IP tilldelning?
Någon? Tack på förhand!Sv: IP frågoa för två olika nätverk
kunna flytta mellan de olika ställen som man kan vara på.
Du skriver inte vad det är för dator eller modell, men på IBM som jag hade förut
och på den Acer jag har nu så finns den möligheten.Sv:IP frågoa för två olika nätverk
Den bärbara datorn är en Acer med en Intel Celeron. Övrig konfig. har jag inte tagit reda på. Vad är det för något program du skriver om? Vad heter det?
Skall försöka med den alternativa konfigurationen i morgon också och se om det löser problemet.Sv: IP frågoa för två olika nätverk
Sv:IP frågoa för två olika nätverk