Jag har en stationär dator kopplat till ADSL via en vanlig hubb. Hur kopplar man en annan dator till samma internetkoppling? Kör windows 2000 på den dator som är uppkopplad och XP på den andra. Sitter det en "router" i modemet? Sitter modemet anslutet till hubben? I så fall är det enkelt... anslut bara bägge datorerna till hubben och låt modemet/"routern" dela ut interna adresser. Nej det är ingen router, bara "vanligt" modem - en linje in en ut. Jag trodde det räckte att dela ut (properties-sharing-enable internet...) nätverksanslutningen på den stationära men då fungerade inte internet på någon dator. Du måste ha två nätverksportar på den dator som skall dela anslutningen... en för Internet och en för ditt LAN. Kolla även eventuella brandväggar/antivirusprogram på bägge maskinerna att dom släpper igenom trafik på det lokala nätet... osv > Fast absolut enklast är om du köper dig ett ADSL modem med inbyggd "router"... <b>vad händer om du vill köra en linuxburk som NAT? Det går inte</b> >I våran kombo så går det iaf att stänga av routerdelen och köra den som helt separat modem. > Oskar, vilken ADSL modem/"router" menar du inte funkar att köra som endast modem?Dela uppringt ADSL
mvh
/MichaelSv: Dela uppringt ADSL
Om inte så behöver vi nog mer information om vad för typ av modem du har.Sv:Dela uppringt ADSL
Jag kommer inte heller åt utdelade mappar från stationära datorn. Skriver man inte bara under start-kör "\\server\mapp"?
mvh
/MichaelSv: Dela uppringt ADSL
Fast absolut enklast är om du köper dig ett ADSL modem med inbyggd "router"... Sv:Dela uppringt ADSL
Rekommenderas _inte_. Klart mycket bättre är att ha en bredbandsrouter, eller en dator dedikerad till att köra NAT.
Varför rekommenderas inte kombinerat adsl-modem och bredbandsrouter? Jo, saken är att då förlorar man möjligheten att ha total kontroll på anslutningen, t.ex. kan det bli problem med ipsec, eller vad händer om du vill köra en linuxburk som NAT? Det går inte :/ Bättre då att ha två saker, ett adsl-modem och en bredbandsrouter. Bredbandsroutern kan sedan gå i pension och agera switch istället :)Sv: Dela uppringt ADSL
I våran kombo så går det iaf att stänga av routerdelen och köra den som helt separat modem. Det gick även i den förra vi hade.
ThomasSv:Dela uppringt ADSL
>Det gick även i den förra vi hade.
Detsamma i alla ADSL "routrar" som jag har sålt och installerat... ;)
Oskar, vilken ADSL modem/"router" menar du inte funkar att köra som endast modem?
(Kan vara intressant för honom att veta vilken han inte skall skaffa i så fall...)Sv: Dela uppringt ADSL
> (Kan vara intressant för honom att veta vilken han inte skall skaffa i så fall...)
Ingen aning, om det går att stänga av så går det, jag själv aktar mig för att köpa sådana. Och jag känner ingen som har någon sådan. Så då kan vi ju inte räkna det som en nackdel. Däremot är det en nackdel att du inte har någon switch extra längre :P