Oki mina vänner nu vill jag ha hjälp. Vill "hotta" upp tråden finns det ingen expert här. Ok Feedback från mig själv. > Då "taggar" nätverkskortet in och du får en MAC adress. är det inte bara så att han blandat ihop saker! Nja, det låter inte särskilt troligt det heller. Varför skulle man behöva köra okrypterat för att få dhcp att fungera? Är det inte så att man kan se anslutna enheter i routern. Om man vil begränsa vilka adaptrar som får anslut kan man först tillåta den att ansluta. Markera att den är tillåten. Sedan begrännsa tillgängligheten. Det är det jag associerar mac adressen med. Ok jag använder väl fel vokabulär. Beror på men, men... Rent generellt: > <b>Jag vill Wep kryptera kontakten</b> Guld Tack för svaret. > <b>Ang Wep så fanns det ett val till 64 bitars kryptering är det bättre ?</b>D-Link enkelt nätverk ?
Historia:
Jag har installerat ett trådlöst nätverk till en kompis.
Basen med router D-Link sitter i gillesstugan (källaren) första telefonjack med ADSLmodem.
Funkar Ua dom kommer ut på nätet via denna dator.
Övervåning dator 2 har jag satt in ett D-link nätverkskort installationen funkar Ua WinMe
Men !!!
När jag kör test på denna installation får jag meddelande
Status : Frånslagen
SSID N/A osv osv
När jag kollar vidare så ser jag att jag har 98 % signal,
kortets lysdiod blinkar så trevligt mot mig
Profil vet jag inte vad jag skall skriva.
Jag får alltså inget MAC bekräftande
Vad gör jag för fel ?
På denna dator hittar jag ingen "Guid trådlöst nätverk". Är detta vitalt ?
DsSv:D-Link enkelt nätverk ?
Hur skall jag göra med dator 2 som har ett trådlöst nätverkskort
och skall kommunicera med den trådlösa routern-ADSLmodem-Internet.
Jag har valt Wep på routern.Sv: D-Link enkelt nätverk ?
Gjorde två misstag.
1. Du skall installera Drivkretsarna till nätverkskortet före själva kortet.
2. När du provkör första gång skall du köra öppet/okrypterat.
Då "taggar" nätverkskortet in och du får en MAC adress.Sv:D-Link enkelt nätverk ?
Det där låter så fel det bara kan bli i mina öron. En mac-adress är inprogrammerat i hårdvaran från fabrik (visst, man kan ändra den temporärt med mjukvara) och tilldelas inte någonting på något sätt.Sv: D-Link enkelt nätverk ?
MAC-adressen är i hårdvaran, vad som ska tilldelas giviet att dhcp är aktiverat är ip-adressenSv:D-Link enkelt nätverk ?
Sv: D-Link enkelt nätverk ?
Sv:D-Link enkelt nätverk ?
Men iallafall har nu nätverkskortet kontakt med routern.
där det stod frånslagen står nu en MAC kod
SSID Valde jag CCC och Profil Default.
Jag begriper inte riktigt vad jag gjort men funkar gör det.
Skulle vara kanon om någon kunde förklara steg för steg vad göra.
Du köper en D-Link router (trådlös) och ett nätverkskort för dator 2.
1. dom skall få kontakt
2. Jag vill Wep kryptera kontaktenSv: D-Link enkelt nätverk ?
1) Ta reda på mac-adress på trådlösa kortet (ipconfig.exe /all)
2) Fyll i den mac-adressen i den trådlösa bredbandsroutern så att endast den adressen kan få prata
3) Skapa en nyckel för krypteringen på accesspunkten
4) Sätt ssid på accesspunkten
4.a) Dölj ev. nätverket om man vill det så ingen som inte kan ssid:t kan ansluta
5) På datorn: Leta efter det trådlösa nätverket/fyll i ssid manuellt
6) Fyll i den nyckel som valdes
Klart!Sv: D-Link enkelt nätverk ?
Vill bara säga att WEP är i praktiken lika osäkert som att inte använda kryptering. Idag tar man sig in i ett WEP-krypterat nät på under 10 minuter utan några problem. Finns det val för WPA eller WPA2 så använd det, om inte så byt ut hårdvaran till något vettigt.Sv:D-Link enkelt nätverk ?
Nu förstår jag lite mer av dessa trollkonster.
Ang Wep så fanns det ett val till 64 bitars kryptering är det bättre ?Sv: D-Link enkelt nätverk ?
Det tar bara ett par minuter längre tid, i praktiken lika uselt.
Lite gammal men fortfarande bra.
Wireless Security Blackpaper
http://arstechnica.com/articles/paedia/security.ars/1