Jag bjöd över min polare och hans datorn till mig och vi har börjat spela spel i nätverk. Modemet har troligtvis ingen bredbandsrouter i sig så du kan endast utnyttja ett uttag. Om ni båda ansluter till internet direkt (vilket ni gör om ni har switch) så är det ett intressant scenario då det till 99% inte tillåts; den ena får ip, den andra inte. då kanske det enklaste skulle vara att trycka in ett nätverkskort till i min dator.... Jag har också BBB och har haft LAN hemma ett antal gånger. BBB tillåter 5st IP adresser så det är inga problem att koppla in en switch eller hubb till modemet och koppla in alla datorer till switchen/hubben. Är ni däremot fler än 5st så går det inte att koppla in direkt utan då måste ni antigen ha 2 nätverskort i en dator eller en router. > Jag har också BBB och har haft LAN hemma ett antal gånger. BBB tillåter 5st IP adresser så det är inga problem att koppla in en switch eller hubb till modemet och koppla in alla datorer till switchen/hubben. Är ni däremot fler än 5st så går det inte att koppla in direkt utan då måste ni antigen ha 2 nätverskort i en dator eller en router. Det går inte, mig vetterligen, att få kontakt mellan två datorer i ett BBB-modem annat än via GW. Jag har liknande problem...LAN hemma!
Saken är den att jag har en switch (tror jag, kanske hub) där vi kopplar in oss för spel i nätverk, sen har jag ett BBB-modem med plats för flera sladdar. Har även en p2 400 mhz som inte gör något (kanske dhcp server?)
kan jag koppla och fibbla ihop på nått sätt så vi både får vanligt nätverk OCH internet på samma gång?
understand?
vill inte hålla på o byta, vill inte skicka över internet det är för långsamt
any ideas?
/Alexander WestrupSv: LAN hemma!
För att två datorer ska kunna dela så behövs någon form av nat (network address translation.) Din p2 400 mhz burk skulle utan problem kunna göra jobbet. Jag själv är väldigt förtjust i gentoo (gentoo.org), smidigt att installera. Sedan bara att plocka hem shorewall (eller kör iptables pang på, jobbigare dock) och ställa in lite granna. Tar dock tid på sig att installera... Tänk på att du måste ha två nätverkskort i burken. Ett annat alternativ är att du köper en bredbandsrouter.
Om du har två nätverkskort i din dator kan du dela din internetanslutning mot det nätverk som sitter på ditt andra nätverkskort. Finns i windows brandväggen; ICS, internet connection sharing.
Aja, nu har du lite alternativ ;)Sv: LAN hemma!
något man ska tänka på? något som är svårt?
tack för hjälpen!
/alexSv: LAN hemma!
Sv:LAN hemma!
Ah... Intressant. Nästa fråga dock: ligger ip-adresserna i samma nät? Om så är fallet så behövs ingen nat-lösning för att det ska gå fort att skicka mellan datorerna, i annat fall kommer trafiken skickas över gatewayen å då sjunker hastigheten rätt enormt...Sv: LAN hemma!
Sv: LAN hemma!
jag VET att BBB har 5st. IP-adresser. Det jag förösker åstadkomma är att kunna se alla datorer i LAN(hemmanätverk). Jag förstår inte, det är en gåta för mig... det brukar fungera hos min polare men inte hemma hos mig fast utrustningen är samma dvs. 5st. BBB IP-adresser, en switch och alla 3 datorer kopplade till den. Inte nån dator ser någon annan... har försökt att ändra använgruppen och köra UTAN brandvägg men NEJ, inte ett skit.
Jag kör WinXP SP2.