Jag håller på att koppla ihop min dator med TVn och förstärkaren hemma. Ljudet fungerar alldeles utmärkt till dess att man sätter i bildkabeln. Då framträder ett ganska kraftigt surrande ljud i högtalaren. Ljudet drar jag direkt från datorn till förstärkaren och bilden från datorn till TVn. Jag har precis köpt nya fina kablar, så dessa är troligen inte problemet. Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på? Vad har du för skärm? Platt eller CRT(Bildskärm med bildrör)? Har du alla apparater i samma eluttag? Om inte kan du testa med det. Det är även vanligt att man får in störningar genom tv-antennen, testa att dra ur den. <b>Optiskt är att föredra men optiska kablar är inte så långa.</b> Det är en jordslinga som har uppstått. Antagligen mellan antennuttagets jordning och det jordade uttaget som din dator är inkopplad i. Enklaste sättet att lösa det är, som någon nämde att dra ur antennsladden när du ska titta på film från datorn, men du kan även köpa eller bygga dig en enkel jordavskiljare för att slippa problemet.Ljud/bildöverföring
Tack på förhand Sv: Ljud/bildöverföring
Skärmen har en förmåga att generera brus framför allt CRT skärmar.
Det är bäst att köra ljudet digitalt. Optiskt är att föredra men optiska kablar är inte så långa.
Externa ljudkort över USB kan var ett alternativ.Sv: Ljud/bildöverföring
/JohanSv:Ljud/bildöverföring
Varför är optiska att föredra? Kvalitén blir väl alltid lika bra när det är digitalt även om man tex kör via coax? Förluster i överföringen märks väl aldrig om det är en digital signal man överför (om det inte är sånna stora förluster att inte hela signalen kommer fram)?
ThomasSv: Ljud/bildöverföring