HejIngen transmit över HTTP
Hjälpte en kompis att sätta upp konton i outlook. Hon tyckte det vart så bra så hon följde några guider för att hämta ner sin yahoo-post också.
Vet inte vad människan gjort men efter det fungerar inte transmit över http alls.
Hon bor långt borta, så vi skypar och försöker lösa detta. Hon har ett hemmanät och är inte insatt i datorteknik alls. Hemmanätet driftas av en mycket upptagen make som inte heller är tekniskt bevandrad i felsökning.
Har felsökt nätverkstrafiken och TCP/IP enligt konstens alla regler, men kommer inte till en lösning.
Hon har en hubb och jag har bett dem koppla förbi den, men det hjälpte inte.
På hubben sitter den dator hon har outlook på och en laptop. Laptopen ordnade sig efter en ipconfig /flushdns men inte den stationära. Har inte kört kommandon för arp, men det är i stort sett det enda i "boken" jag inte gjort. Har följt en kb från Microsoft = "boken", dvs. det verkar inte vara ett nätverksproblem mer än för surfning/transmit. Har ominstallerat TCP/IP, kollat alla inställningar för krypterad överföring mm.
Hon kör IE, bad henne installera FF och där får hon inte surfa alls.
Provat att avaktivera Windows-brandvägg, sett till att inga Internetbrandväggar i övrigt är i gång. Även bett henne stänga av Skype och testa. Det blir bara "sidan kan inte visas". Tex när hon försöker logga in på sitt Yahoo-konto. Sidor dit hon inte behöver sända data kan hon se.
Alla idéer om vad jag kan felsöka/åtgärda mottages tacksamt.
Är det lönt att ominstallera eller ligger problemet utanför datorn tro?
Edit: Nästa steg blir att resetta routern, men om inte det funkar?
Vad är det jag missar?
/Ann