Jag VET att BBB har 5st. IP-adresser. Det jag förösker åstadkomma är att kunna se alla datorer i LAN(hemmanätverk). Jag förstår inte, det är en gåta för mig... det brukar fungera hos min polare men inte hemma hos mig fast utrustningen är samma dvs. 5st. BBB IP-adresser, en switch och alla 3 datorer kopplade till den. Inte nån dator ser någon annan... har försökt att ändra arbetsgruppen och köra UTAN brandvägg men NEJ, inte ett skit. <b>Jag VET att BBB har 5st. IP-adresser.</b> >Jag personligen skulle ha kopplat in en router! Svarar dom inte på ping eller hur ser de inte varandra? Har datorerna brandväggar eller nåt som stoppar? Det borde inte vara så lätt att nå andra kunders datorer, även om dom sitter i samma nät? > Svarar dom inte på ping eller hur ser de inte varandra? Har datorerna brandväggar eller nåt som stoppar? > Det borde inte vara så lätt att nå andra kunders datorer, även om dom sitter i samma nät? Jag försöker en gång till. Till ALLA de som har lite svårt att förstå problemet... nej, ingen dhcp och ja - statiskt. Har du kört guiden för nätverk? Om du gjort det så kan nedanstående hjälpa. > a) Du är 100% på att även sp2:s brandvägg är avslagen? > b) ska kolla på det i morgon(9 mars) Ska BIOSet vara på eller av? gissar bara att den ska vara av eller? > Netbios ska vara påslaget (dvs. windows fildelning + netbios som används för att hitta datorer efter namn utan dns-server som i t.ex. en domän) > Är netbios aktiverat?LAN hemma.
Jag kör WinXP SP2.
Har även bytt switch till andra switchar och hubbar - samma sak.
Har ni några förslag på vad man kan göra?Sv: LAN hemma.
Va? Har ett så stort företag inte fler än 5 IP-adresser?Sv:LAN hemma.
>Jag tycker det inte är särskilt bra att ha datorer helt öppna ut mot internet...
såna saker som tex en router kostar pengar och det har jag inte just nu.
>Har datorerna ip i samma nät?
ja, datorerna har IP i samma nät.Sv: LAN hemma.
Sv:LAN hemma.
Sv: LAN hemma.
ingen brandvägg eller något annat som hindrar.
bläddrar man i "mina nätverksplatser" så "ser" jag(min dator) inga datorer... det är tomt.
>Det borde inte vara så lätt att nå andra kunders datorer, även om dom sitter i samma nät?
jag försöker inte komma åt andra kunders datorer utan endast de jag har hemma som är kopplade till en switch.
är det någon som kan beskriva hur ni gör? det är kanske en småsak som jag inte tänker på.Sv: LAN hemma.
Nja, sitter de i samma nät så borde de inte behöva gå via bbb för att prata med varandra, dvs. bara inom nätverketSv: LAN hemma.
jag vill ha hjälp av folk som kan och vill hjälpa/tipsa.
Vi tar det från början:
3st. datorer är kopplade till samma switch dvs. INGEN internet. Datorerna SER inte varandra vad jag än gör(byter switch/hub/router eller whatever, byter arbetsgrupp, byter kablar, kör med eller UTAN brandvägg, samma protokoll och you name it).
Nätverk med samma datorer, konf. och utrustning fungerar hemma hos min kompis men INTE hemma hos mig.
Jag är irriterad på mig själv - så simpelt och jag kan inte lösa det även om jag frågar här eller på ett annat forum.Sv: LAN hemma.
jag kör INTE med annan utrustning utöver det jag har nämt.
en 5 portars switch, 3 datorer kopplade till den... läs första inlägget av mig för mer detaljerad beskrivning av vad jag har gjort.Sv: LAN hemma.
Jag har märkt att om man delar ut en mapp på
alla datorer så går det lättare att ansluta till dem (det kan även vara en tom mapp)
och har du samma namn på arbetsgruppen på alla, enligt mig
ska det inte behövas men det finns de som säger annat om det så kör på det sättet.Sv:LAN hemma.
> b) Är netbios aktiverat?
a) ja, jag är 100%
b) ska kolla på det i morgon(9 mars) Ska BIOSet vara på eller av? gissar bara att den ska vara av eller?
> Provat med att ange en gateway? te.x 192.168.0.1
nej, har inte provat det men tack för tipset - ska testa det i morgon(9 mars)Sv: LAN hemma.
Netbios ska vara påslaget (dvs. windows fildelning + netbios som används för att hitta datorer efter namn utan dns-server som i t.ex. en domän)Sv:LAN hemma.
har inte gjort det än pga att familjen kollar på en film så jag kan inte starta om. kommer att göra det så fort jag kan.
har testat med gateway men det hjälpte inte.Sv:LAN hemma.
Oskar Johansson, du ska ha ett stort TACK! Det gör ont men jag måste erkänna att jag inte hade det när netbioset måste självklart vara aktiverad. Otroligt! Vilket LAMER-fel jag gjorde... ofattbart.
Tack så mycket, Oskar!