För några veckor sen så köpte jag en NETGEAR WGR614 WIRELESS ROUTER 4PORT SWITCH (http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010052597) och sen dess har jag haft lite problem med nätverket. Kör du mycket fildelning.... (wink, wink)? Nog slinker det ner en och annan fil men vad pratar vi om för mängder? Vi har haft problem med några Netgear trådlösa routrar som vi har fått sända tillbaka till Netgear. Är inte säker på att det är så i ditt fall, men det kan ju vara så... Jag köpte också en ny liknande som inte fungerade så bra alls. Men efter kontakt med dom (linksys) så fick jag en ny firmware, samt uppdaterade drivrutinerna på min pc- det var som natt och dag. Har samma router och har samma problem, det första är att uppdatera FW dock så måste du ringa dom för att få länken. Den FW som finns på deras sida är gammal. På MTU size så står det:Router hänger sig?
Typ en gång i veckan så tappar jag kontakt med internet och då går det heller inte att logga in på routern. Startar jag om den så fungerar allt som det ska igen. Den är inte speciellt varm så jag tror inte det är problemet.
Finns det nått man kan göra eller har jag helt enkelt varit för snål och köpt en dålig produkt?
ThomasSv: Router hänger sig?
Jag hade under en period en Netgear, som hade räknare för antal bytes in och ut på de olika interfacen. När denna räknare overflowade hängde sig burken och jag fick starta om.
Jag brydde mig dock aldrig om att försöka fixa det (med t.ex. ny firmware), eftersom jag av andra skäl ändå bytte router.Sv:Router hänger sig?
ThomasSv: Router hänger sig?
Det är ju tråkigt om så är fallet, men det brukade aldrig vara några problem att få dom utbytta (professionell support)Sv:Router hänger sig?
Sv: Router hänger sig?
Trots uppdatering så fortsatte jag få problem, detta i samband med fildelning. Sitter på 100/100mbit och när jag hämtade på tex DC i 40-50mbit så låste sig den efter en stund. Kontakt med supporten och fick ett tips under "Wan setup" så finns det ett värde på MTU Size (in bytes) den är default 1500 har jag för mig. De sa att jag skulle sänka den till 1200 och se om problemen försvann, fortsatte problemen så kunde man sänka ner till 900 och se om dte hjälper.
Vad det gör för skillnad har jag ingen aning om, men att ställa den till 1200 löste problemet för mig.Sv:Router hänger sig?
"The normal MTU (Maximum Transmit Unit) value for most Ethernet networks is 1500 Bytes, 1492 Bytes for PPPoE connections, or 1436 for PPTP connections. For some ISPs you may need to reduce the MTU. But this is rarely required, and should not be done unless you are sure it is necessary for your ISP connection."
Låter inte som att det skulle kunna vara orsaken till problemet, men jag har satt den till 1200 nu så får vi se om det hjälper.
Thomas