Först lite bakgrundsfakta Det där med ftp funderar jag på; jag skulle nog överväga att köra något vpn-mojs + vanlig fildelning? mm det är ju en ide också med VPN men nu är det bara så att personen bara hämtar lite ritningar då och då och använder annars inte anslutningen alls så mycket. kör nu sftp då isf, plain old ftp skickar ju lösenord å sånt i klartext, å det är ju inte precis nån höjdare.. Japp SFTP är också ett sätt jag har tänkt på fast finns det någon bra SSH server? Värre med klienter till sftp, finns inget inbyggt i windows som klarar sftp. Servrar finns det, men om de klarar nt 4 vet jag inte. Men de finns, lyckades hitta några få stycken runt jul när jag letade åt en vän. mm men klient så går det väll med WinSCP som är en bra och gratis SFTP klient för windows. Men nu kanske endå en VPN tunnel är bra Fast jag får köpa en mjukvara licens för ca 400 kr per dator om de nu inte ligger i ett nätverk med en sådan låda till men det kommer det inte att göra > Fungerar den med den hårdvaran då? mm för den har ju både en brandvägg och en slags router så den är nog en riktigt intressant sak.Dags att installera om en server
Just nu kör vi ISDN men kommer att flytta över till ADSL
ISDN är en modemrouter som är kopplad till en server (NT4) som sköter inloggning, hemkonto, IP nummer och domänkontrollant. Den har också hand om ett verkstadsystem.
Dne kör även spegling.
Nu har jag tänkt att jag kanske skulle göra om allt.
När vi nu ska skaffa ADSL så kanske det är dags att köpa sig en router som har hand om IP nummer och DNS. Att jag tar bort speglingen och kör in servern som en ren filserver med verkstadsystem.
Backup och det körs dagligen av en anställd som varje morgon kopiera sina ritningar och verkstadsystemet till DVD (Han byter skivor varannan dag)
Inloggningen tror jag inte det behövs för de lägger knappt aldrig filerna på servern utan på sina arbetstationer som bara dom sitter vid.
Det är inta många arbetstationer utan det är 5 st.
De har även ett annat kontor på en annan plats och just nu så ringer de upp servern för att han ska komma åt filerna men nu hade jag tänkt att man kanske skulle köra in en enkel men bra FTP server program och koppla servern till ett domän så han kan hämta filerna via FTP istället.
Vad tror ni om iden. Har ni några synpunkter eller frågor?Sv: Dags att installera om en server
Sv:Dags att installera om en server
Sv: Dags att installera om en server
Eller finns det någon FTP server som är gratis och jag kan ställa in så den blir SFTP?
Den ska ju klarar av NT4Sv: Dags att installera om en server
även Filezilla har stöd för SFTP
Hittar en del info men inget om den klarar NT4Sv: Dags att installera om en server
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010081812
Jag ska ju ha en Router och tittade lite på denna och den kanske löser både säkerheten och routern.Sv:Dags att installera om en server
Sv: Dags att installera om en server
Tänkte mer i banorna att servern skulle kunna köra openvpn, fast vid en snabb titt så ser jag att det inte stöds mer än på win2k och uppåt.
Hur som haver, om du kollar databladet så ser du att den stödjer ipsec, pptp, l2tp (fast den verkar bara vara för att släppa igenom till bakomliggande sak?), vilket t.ex. windows stödjer rakt av om jag minns rätt.
Kolla på netgears hemsida, har för mig att det brukar gå att hitta lite matnyttig info där. Kolla nätet också.Sv:Dags att installera om en server
Men ska kolla med vad dom andra säger.