Att överföra via SFTP tar längre tid eftersom det kör via kryptisk linje mot FTP som kör via okrypterad men hur mycket tar det igentligen. Det beror helt på vad som är flaskhalsen i ditt system. Att överför krypterat tar mer CPU, så om det är den som begränsar sjunker prestandan. Är det istället diskprestanda eller bandbredd på nätverket som begränsar tycker jag att det inte borde påverka (har dock inte testat). Tja båda datorerna är hyffad starka (1,6 Ghz och 2,4 Ghz) Vad får du för överföringshastighet med FTP resp. SFTP? Hur hög CPU-användning har du under överföringen på de båda datorerna? FTP Både FTP och SFTP låter väldigt lågt. 2MBps är ju inte mer än 16Mbps. Du borde få flera gånger snabbare. Vid SFTP har du ganska hög hög CPU-belastning på ena maskinen, kanske kan vara det som begränsar... Jo jag tycker att det är lågt. ibland går det fort ibland går det sakta fast det står 100 full duplex på allt. > <b>går det sakta fast det står 100 full duplex på allt.</b> Hmm båda datorerna kör auto och hittar ingen inställning på routern.Hur mycke tar SFTP mot FTP
Tycker det går extremt sakta och endå så testar jag via lokalt nätverkSv: Hur mycke tar SFTP mot FTP
/JohanSv:Hur mycke tar SFTP mot FTP
Bandbredden ska vara 100 Mbit och diskprestanda är kanske inte såå snabb på dne bärbara men de är ju samma som när jag testar via FTPSv: Hur mycke tar SFTP mot FTP
Om det märks en stor skillnad nu behöver det inte betyda att det är någon skillnad när du överför via internet och bandbredden begränsar istället.
Överföring = ca 2.0 MB/s
CPU stationär = ca 22%
CPU bärbar = ca 30%
SFTP
Överföring = ca 170 KB/s
CPU stationär = ca 30%
CPU bärbar = ca 60%
CPU beräkningen är inte så lätt eftersom den går upp och ner som en jojjo, speciellt på den bärbarSv: Hur mycke tar SFTP mot FTP
Men ska då tala om att den maskin jag tänkte köra SFTP är betydligt äldre En dubbel 533 Mhz med 256 MB minne.Sv: Hur mycke tar SFTP mot FTP
Kör du genom en switch? Kan du ställa 100 Mbps/Full Duplex i switchen? Om inte du kan det så är det helt säkert att swicthen är hårt konfad för auto och då ska även dina klienter stå i auto. Samma konfiguration på båda sidor om TP kabeln.
Testa även att köra med en TP direkt mellan datorena, alltså helt utan hub, swicth eller router.Sv:Hur mycke tar SFTP mot FTP
Men märkte att köra jag Ubuntu (Bärbara) så kommer jag upp i ca 7 så det är något inställing i den bärbara som jag har missat.