Jag har ett litet problem som jag tror och hoppas på att någon kan hjälpa mig med. Hur länge har du väntat? Många operatörer låser anslutningen till en MAC-adress och därför kan det ta en stund innan deras utrsutning känner av att du byter från din dator till routern. Jag hjälpte en släkting som har Telia ADSL, där tog det ca 30 min innan det började fungera efter byta av MAC-adress. Jag tror Johan har rätt där. Jag har själv ComHem. Ni hade så rätt. Om man bara hade haft tålamodet ifrån början. Hjälp önskas
För ett tag sedan så hjälpte jag svärfar med att beställa en ny Dell dator, i samband med detta så beställde vi även bredband ifrån comhem. Eftersom datorn inte står i närheten av bredbandsjacket så bestämmde vi oss för att inhandla en trådlös router samt ett usb nätverkskort (i detta fallet blev det ett 3com paket). Med datorn köpte vi också Macaffe´s antivirus/brandvägg.
Nu till problemet.
Om vi kör anslutningen mellan datorn och modemet med en kabel, fungerar internet utmärkt.
Om jag kopplar in routern så får jag kontakt med den och kommer in i admin programmet. Ansluter jag sen nätverkskablen ifrån modemet in i routern, så kommer vi inte ut på nätet.
Jag har samma konfiguration själv, fast jag har bredbandsbolaget adsl och Norman antivirus / zonealarm.
Är där någon som kan hjälpa mig på traven ?
/MarcusSv: Hjälp önskas
/JohanSv: Hjälp önskas
Testa att:
* Starta modemet.
* Starta router.
* Anslut till router från PC antingen med kabel ellet trådlöst.Sv:Hjälp önskas
Tack för hjälpen
/Marcus