Hej Kopplar du en kabel direkt mellan 2 datorer? Använder du en korsad kabel i sådana fall? ...borde inte ställa frågan i trådlösa forumet om han använder kabel... Har provat både trådlöst och med kabel. Ingendera har gjort jobbet. Du måste ha en korsad kabel och inte en rak som är standard när det gäller ansluta till nätverk via en switch eller hubb. I en korsad kabel är det 2 trådar som bytt plats, det krävs för att ansluta 2 datorer utan något emellen. Ursäkta mig att jag bryter in, men såhär hade jag upplägget hemma innan jag skaffade en router: Precis som Johannes säger skall du slå på ICS på maskinen med internetanslutning. Den blir då gate för ditt lokala nätverk och delar ut adresser via DHCP till övriga klienter. (görs enklast via guiden i nätverksinställningarna) Tack, skall testa med korsad kabel. OK, jag fick det att fungera. Bra o tack, men säg den glädje som varar... Att bärbara hänger sig kan bero på svchost.exe problemet. Vi har i skolan stora bekymmer med att hela tiden behöva patcha detta problem på de bärbara datorerna en efter en. Sök på svchost.exe eler liknande så hittar du säkert patchen.Nätverk med 2 datorer
Har flera gånger fixat nätverk där det finns en serverdator eller router "i mitten".
Nu är vi på resande fot, har två bärbara, men bara ett Internetabonemang. Och jag kommer inte på hur jag får ett dator-till-dator-nätverk att fungera. Tycker jag gör allt rätt men det skapas inget nätverk/ de hittar inte varandra. Bägge datorerna har XP som operativsystem.
Ser fram emot en snar hjälp.
PerSv: Nätverk med 2 datorer
/JohanSv:Nätverk med 2 datorer
Sv: Nätverk med 2 datorer
Per
PS vad är en "korsad" kabel?Sv:Nätverk med 2 datorer
Koppla enklast via en korsad kabel (finns i vällsorterade datorbutiker eller exempelvis Kjell & Co)
eller två raka kablar och en switch eller hubb imellan.
Sedan måste du sätta fasta IP nummer och det på de två datorerna.Sv:Nätverk med 2 datorer
<b>Sedan måste du sätta fasta IP nummer och det på de två datorerna.</b>
När Windows misslyckas med att hämta en ip-adress från en DHCP-server kommer den välja en adress ur 169.254.0.0/16-serien. Så man behöver inte använda fasta adresser om man inte vill.
/JohanSv: Nätverk med 2 datorer
Dator 1 (den med internetabbonemanget):
-------------------------------------------------
- Fast IP-adress (192.168.0.1)
- Internet Connection Sharing påslaget (Nätverksanslutningens egenskaper > Avancerat > Internet delning eller Internet Connection Sharing).
Dator 2 (den utan abbonemanget):
----------------------------------------
- Dynamisk IP-adress
Sen brukar det vara pang-bom-kör-hårt.
Detta kan man göra antingen med kabel eller via en Trådlös ad-hoc.
//JohannesSv:Nätverk med 2 datorer
Vill du använda trådnät så skall (som nämnts) tråden vara en korskopplad TP-kabel (i en korskopplad TP-kabel har de "oranga och gröna paren" bytt plats i ena änden av kabeln... 1-2 samt 3-6)
Vill du använda trådlöst skall det trådlösa nätverkskortet konfigureras för s.k. Ad-Hoc (dator-till-dator, peer-to-peer) vilket görs i inställningarna för ditt trådlösa nätverkskort.Sv: Nätverk med 2 datorer
Trådlöst: Verkar som om de inte "ser" varandra.
PerSv:Nätverk med 2 datorer
Ena bärbara har slutat fungera, kanske ett virus? Strax efter uppstart lägger den helt sonika av och gör inget mer. Reagerar dessutom inte på mus mm utan "hänger sig" i befintligt läge . Inte alltid samma plats.
Då tog jag fram en lite äldre burk, fast dator och satte kabeln i den, trodde att jag via lokalt nätverk kunde använda två datorer -behövs. Men även om lokalt nätverk visar ansluten, korsad kabel, så sker ingetmer. Gamla burken har Windows 2000. Nån med någon ide.
PerSv: Nätverk med 2 datorer