Hej <info> OK. Jag använder BulletProof FTP server. Jag hittade inga sådana inställningar, men jag får ta o kolla runt på nätet. Efter närmare efterforskning fan jag detta påstående:FTP ändrar en fils skapad-datum
Jag håller på att göra ett bildgalleri, men stötte på ett problem.
Det visar sig att när jag laddar upp bilder till min server (lokal server på nätverket) via FTP (har prövat CuteFTP samt Internet Explorers "inbyggda") så blir "Creation date" och "Last modifed" den tid då filen laddades upp till servern! Detta är helt ohållbart för att min galleri ska funka som det är tänkt.
Jag har även prövat att kopiera över bilderna via nätverket på sedvanligt sätt - och då funkar det!! Jag kan utan problem se exakt när bilden togs med kameran.
Nu är det ju inte bara jag som ska ladda upp bilder till denna server, utan även folk utifrån. Kan jag på något sätt göra så att skapad-datumet bibehålls när man laddar upp en fil via FTP?
(Någon idé kanske kan vara att ladda upp filerna via PHP, men det är ganska segt när man har många bilder, samt att det tar lång tid osv osv... Kanske skriva nån FTP-funk. i PHP lr så..)
Tacksam för svar!Sv: FTP ändrar en fils skapad-datum
The attributes of the file, in the File Descriptor Block (FDB),
contain such things as creation time, write time, read time, writer's
byte-size, end-of-file pointer, count of reads and writes, backup
system tape numbers, etc.
</info>
Så beror det inte på vilken FTP server du använder och hur den är konfigurerad?Sv:FTP ändrar en fils skapad-datum
Tack.Sv: FTP ändrar en fils skapad-datum
<info>
There is no standard way to preserve an uploaded file's modification time.
</info>
Däremot skall det gå med SSH File Transfer Protocol.