Hej! Inte helt 100 här men när jag körde ICS för några år sen så var klientdatorn tvungen att ha dynamisk IP som ICS:en tilldelade. Jo vanligtvis är det så. Men nu är det ett trådlöst peer-to-peer nätverk, och då kan man inte använda DHCP av någon anledning. Följdfrågan lyder. ICS UTAN DHCP??? Jag har för mig att det var tvunget Har du delat ut internet från den 1:a datorn? Grejen är att det är ett Peer-to-peer nätverk alltså ingen accesspunkt med DHCP server, om jag inte kör det på värddatorn, men det ska gå alldeles utmärkt med statiska IP-adresser enkligt alla källor jag har kollat upp. Släng en blick på följande adress: En verkligen lovande artikel. Har försökt implementera det nya den tillför, men har i nuläget problem med själva nätverksanslutningen mellan de båda datorerna, något som fungerade utmärkt tidigare. Detta gör att jag inte kan vara säker på att det där med DNS-suffixet fungerar helt. Jag återkommer när jag har fått ordning på nätverket igen. Det är inte så enkelt så att det är brandväggen eller någon uppdatering som ändrats?Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
Jag har för närvarande problem att få internetanslutningsdelningen i mitt lilla trådlösa Peer-to-peer(även kallat Ad Hoc) nätverk, att fungera.
Innan jag börjar beskriva problemet så tycker jag att det hör till saken att detta har fungerat tidigare (för ca 2-3 månader sen) med exakt samma hårdvara och samma mjukvaruversion på respektive operativsystem.
- Först har vi då värddatorn som har en kabel-anslutning till internet som i sig fungerar alldeles utmärkt, och är ansluten med en nätverkskabel till kabelmodemet.
I samma dator har jag även en D-Link trådlös USB-sticka av något slag. Kan ta reda på versionen etc vid behov.
Det vanliga nätverkskortet är DHCP konfigurerat och har internetanslutningsdelning aktiverat. USB-stickan har 192.168.0.1/255.255.255.0/-. Windows XP Pro. SP2
- Sedan har vi klientdatorn, i mitt fall en ASUS laptop med inbyggt trådlöst nätverkskort signerat intel. Den har jag tilldelat en statisk IP på 192.168.0.5/255.255.255.0/GW:192.168.0.1. OS: Windows XP Home SP2
Vill poängtera att nätverket mellan de båda datorerna fungerar jättebra, kan kopiera filer i båda riktningarna från båda datorerna samt pinga båda utan problem etc.
Problemet är alltså helt enkelt: Jag kan inte använda några Internet-baserade tjänster på min laptop.
Har gjort ett antal försök att hitta en lösning på google, prövade även den lite smått komiska Windows Hjälp & Support, men lyckades inte lösa problemet. Så därför vänder jag nu mig till er i hopp att någon besitter en vettig lösning / förslag på hur jag kan lösa detta!
Tack på förhand.Sv: Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
//JohannesSv:Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
Sv: Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
Sv:Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
Sv:Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
Och ja jag har delat ut internet på värddatorn.Sv: Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
http://support.microsoft.com/kb/309642Sv:Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk
Sv: Internetanslutningsdelnings-problem(ICS) på P2P nätverk